ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



1
dagar kvar till
Race 1
den 18/4
Kinnekulle

ERCup News 2020-12-30

2021

ERCup är en team förening som drivs av de deltagande teamen utan något vinstintresse. Startades 2005 då man bröt sig loss från ERF.

 

Syftet med serien är att genomföra en svensk långloppsserie för standardvagnar där prioriteringarna i nämnd ordning är:

  • Bästa möjliga villkor för vinst oavsett bilmärke.
  • Lägsta möjliga kostnad för alla inblandade.
  • Största möjliga nöje för samtliga inblandade.
  • Breddning av bilsporten i allmänhet och långlopp på bana i synnerhet.
  • Tävlandet går ut på att tillgodose behovet av långloppstävling, där äran skall vara drivfjädern att vinna och nöjet skall vara drivfjädern att delta.

De förare som kör i ERCup bestämmer alltså själv genom majoritetsbeslut och kommittéer över seriens utformning och regler. 

 

Tekniskt reglemente och tävlingsreglementet har varit stabilt med ytterst få justeringar på 15 år.

Tävlingstiden satt till 6 timmar (tidigare 8 inom ERF) vilket begränsat kostnad för bränsle och däck, med bibehållen tävlings kvalité.

 

Målsättningen är 6 stycken 6 timmars tävlingar (med kval) på flera olika banor varje år. I huvudsak har Gelleråsen, Falkenberg, Kinnekulle, Sturup och Knutstorp använts,samt vid några tillfällen Anderstorp och Mantorp

Vi samarbetar sedan 2019 med NSHC, som arrangerar och administrerar tävlingarna.

Från 2020 utökades samarbetet till en gemensam serie där ERCup utgör klass 1 och körs enl. ERCup tekniskt.Klass 2,3 och 4 kör enl. NSHC tekniskt reglemente.

Tävlingsreglemente är gemensamt NSHC/ERCup.

 

Preliminära tävlingar 2021

– 18/4 Kinnekulle

– 6/6 Gelleråsen

– 20/6 Falkenberg

– 7/8 Gelleråsen

– 26/9 Gelleråsen

– 9/10 RM Mantorp

 

Tävling 6 timmar med startordning enl. kval.

Max 90 minuter körpass samt 60 min vila.

4 obligatoriska stopp för förarbyte.

 

Serieavgift 1800kr till NSHC administration och arrangemang.  (2020 års priser)

Teamföreningsavgift ERCup 200kr

Startavgift 6 timmarstävling 4500kr

 

Tekniskt reglemente för ERCup i korta drag (Se komp reglemente på ERCup hemsida)

http://www.ercup.se/download.asp?F=1246

Endast bensinmotor

2,0 liter 4 ventil sugmotor trimning fri

2,5 liter 2 ventil sugmotor trimning fri

205 breda R däck RWD

225 breda R däck FWD

66 liter bränsletank inkl. påfyllningsrör

Maximum diameter på bromsskiva är 330 mm

Växellåda. Fabrikat fritt, antal växlar framåt fritt. Utväxlingar är fritt

Tankvolym i torn max 120 liter

 

ERCup for all

Fri serieproducerad bensinmotor (turbo, - sugmotor eller wankelmotor)

Fri trimning, med följande begränsning oavsett motor. 205 breda R-däck för bilar under 1150 kg tomvikt. 225 breda R-däck för bilar över 1150 kg tomvikt.

Tankvolym är fri. Men får inte under något tillfälle vara mera än 66 liter i det totala bränslesystemet i tävlingsbilen.

Bromsskivans diameter är fri.

Växellåda. Fabrikat fritt, antal växlar framåt fritt. Utväxlingar är fritt

 

Båda ERCup klasserna kör gemensamt som Klass 1.

I ER Cup teamförening redovisas dock resultaten för ”Recip original” och ”ERCup for all” separerat.

 

Välkomna att köra ned oss


Visad: 675 gånger - Uppdaterat: 2020-12-30 av Jörgen olsson

Ur albumet

2 Fast 4 You
Foto: Christer Martinsson





© Copyright 2005-2021, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se