ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



9
dagar kvar till
Race 3
den 2/6
Falkenberg

ERCup News 2019-05-06

En sliten klyscha: Vi hade i alla fall tur med vädret…..

….men det är sällan det passar så här bra! 2 tuffa veckor sedan förra racet på Kinnekulle, visade sig att kopplingen gett upp, det upptäckte vi vid målgång, och bromsarna hade strulat så dom skulle också felsökas. Vi hade dessutom några förbättringar att ta tag i.

När vi rev kopplingen var det slavcylindern som gett upp och en ny fick panikartat letas upp och efter flera dagars skruvande var vi redo att ge oss iväg till Gelleråsen för andra deltävlingen i ERCup.
Efter 4,5 timmars resa kommer vi fram kl åtta på kvällen och ställer bussen, men oj vad snett det var, och pyser gör det! En gummibälg till luftfjädringen läckte friskt, en svetstång ströp slangen någorlunda så vi skulle få tryck för hemfärden.

Lördag morgon och racedag, frost på rutan, men vad var väl det, hemifrån fick vi bilder på både en och två cm snö! Vi hade sol och vindstilla och riktigt skönt väder!

 

Träningen drar igång, Algot börjar, Johan nästa och Micke som ska ta starten kör sista och ger oss andratid, när han får besked att komma in så slappnar han av och vips är han utanför asfalten, bara ett fäste som lossnar så lugnt inför starten.

Starten går och Micke ligger med en för hög växel, tappar Flying Fellows 240 och Björnligans Porsche i Pole var inget att göra åt. Micke hänger på bra och dessa 3 drar sakta ifrån, efter tiotalet varv tappar Micke lite för att sedan tappa farten helt, vår nya radio fungerar perfekt hemma men på race går det inte ropa in från bilen så vi vet inte alls vad det handlar om. Bilen skakar så den går inte köra säger Micke, vi rycker och sliter i allt men det rör sig inte någonstans, ut igen och testa men efter 2 varv kommer han in igen. Vi tar väck fronten, efterdrar allt, kollar så det inte glappar i någon drivknut men det enda vi hittar är att vänsterhjulet ser lite lustigt ut i konerna för muttrarna, byter till andra hjul bara för att.

Ut igen och nu har han fart igen, snabbast på banan! I tre varv……, sedan blir han stående, en drivknut har gått och det måste varit det som gäckade oss från början. Vi har tappat så mycket tid att vi stressar inte, Johan sätter sig i bilen för andra stint med ny drivknut och ger sig ut efter nästan 3 kvart i depån. Snabbt kommer han in i det och är snabbast på banan även han! Efter 7-8 varv blir det gulflagg, vi tittar ut på banan, bil efter bil passerar, men ingen Corsa, det är vi som står!
Johan blir inbogserad, drivknut igen! Vi river men ser då att det är drivaxeln som gått av! Den måste vibrerat så pass när den första drivkuten gav upp att axeln utmattades! Vi har lärt oss något nytt.

Vad värre var hade vi lyckats lämna den korta reservdrivaxeln hemma,,,,,

Bryt ihop, packa, åk hem och kom igen!

Svetstången lyckades inte klämma åt luftslangen riktigt så med slagsida på bussen tog vi oss i sakta mak hemåt.

Men vi har nästan all bensin kvar, bilen är nästan helt orörd förutom drivaxeln och solen sken på oss precis hela dagen! Klen tröst men ändå…

Vi syns på Falkenberg 2 juni, då tar vi revansch! Jacques Villeneuve gästade Knutstorp i en Porsche i helgen, kanske det finns en gästförare av rang i en Corsa!

Depåhälsningar från
ALT Racing!

Pressmeddelande (text och bilder) för fri användning (Bildbyline Foto: Algot Kjellsson).


Visad: 243 gånger - Uppdaterat: 2019-05-06 av Jörgen olsson

Ur albumet

Start uppställning
Foto: Jörgen Olsson
Team GAPET











© Copyright 2005-2019, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se