ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



ERCup News 2018-08-15

Racing på hög nivå, ända uppe i Karlskoga :-)

Årets tredje deltävling i ERCup gick i lördags 11:e augusti på Gelleråsen, 35 mil norrut och man får respekt för gänget i Kärkkäinen Rally och Racing som med sin Toyota åkte från Nordmaling till våra tävlingar i bl a Sturup, en enkel resa på 122 mil!

 

Efter vårt oljeslut i Falkenberg när vi låg på en andraplats är nu motorn nyrenoverad, hela tröskellådan på högersidan fick skäras loss och bytas ut efter en påkörning och bilen kändes nyrenoverad både på in och utsidan.

Fredag 13.00 träffas vi för att lasta, Algot var förkyld och skulle stanna hemma men följde med för att lasta, tog högst 15 minuter så åkte han hem och hämtade prylarna för att följa med ändå…..

Vi rullar på, valde västra sidan om Vättern då det historiskt ska vara bästa vägen, för er som kan välja kan vi efter att kört östra sidan hem konstatera att den sidan är ombyggd och uträtad/breddad till stor del och blir vår framtida väg norrut, bara ett tips.

Det blåser sjukt och depåtältet får vara nere, vi grillar med allt vi kan hitta som vindskydd och får upp temperaturen till slut och kan äta middag. Alla tycks vara trötta efter semestern! Sällan har vi krypit till kojs så tidigt!

Racedag och vi vaknar laddade inför vad dagen har att ge då vi i de 2 föregående racen hängt med i topp. Håkan sitter redan i förarstolen då han var rädd att trilla ur sängen - bussen har under natten fått ”lite” slagsida då en ventil tycks läcka värre än vanligt och tömt luftfjädringen på vänster sida…….

Efter förarsammanträdet drar träningen igång, bilen går bra men vi har svårt att hänga med riktigt, själv plattar jag till sandfållan lite och klipper även lite gräs men som väl är utan skador så när som på grusfylld kylare. Håkan har kört många varv i gamla Filemon och SLC på Gelleråsen och sätter till slut femte tid i kvalet.

Håkan tar också starten och första stinten blir ganska odramatiskt, han håller bra fart, hittar gränsen och klipper gräset även han en gång och efter 1,5t byter vi till undertecknad, Peter, för stint 2. Jag har aldrig riktigt kommit överens med denna banan men får i alla fall in lite känsla. Får problem med inbromsning några gånger och håller bilen på banan helt utan marginal, dubbeltrampar och får en helt annan känsla med inbromsningen. Vi kör denna tävling ihop med NSHC, det skiljer rätt mycket i fart då deras reglemente ser annorlunda ut och det blir därför en hel del omkörningar, vissa bättre andra sämre…….. Jag var övertygad att bilen framför såg mig när vi jämsides gick in i Esset efter startrakan, det gjorde föraren inte, svänger in i idealspår och kadunk, vi slår ihop och jag blir av med vänster backspegel och lite taskig hjulinställning. Typ 3 varv efter är det dags igen, vi går minst fyra-fem bilar mot Ejes kurva, jag lägger mig ytterst och får samma bil till höger om mig, när det tränger ihop inför svängen blir han utträngd mot mig, denna gång högersidan, och kadung, där åker också höger backspegel…….

Jag hoppas inte andra bilen fick större skador, föraren gjorde absolut inget avsiktligt och jag hoppas han förstår att jag inte heller gjorde det.

Efter dryga timmen blir det ”vsc”, virtuell safety car, och vi bestämmer oss för byte, med ett knappt varv kvar till depåinfarten fladdrar det till på instrumentbrädan, oljetrycket går i botten! Kommer tillbaks och fladdrar lite, snabbt kommunicera till depån att vi måste fylla olja! Alla är i tankdepån för att tanka och byta förare utom Anders som väl är, han får snabbt jaga rätt på oljan, lyckas prata med Team Gapet som står bättre till än oss i depån så jag kan stanna där medans Anders fyller på olja, killarna i tankdepån fattar ingenting….., motorn hann inte ta skada så vi kan genomför bytet som planerat, Johan kör 3:dje stinten.

I hetsen med oljepåfyllning glömmer vi kolla däckslitaget vid bytet, Johan rullar på bra och allt känns ok, då blir det en ny ”vsc”, Johan får frågan om allt är ok, tycker det hugger lite i vänstersvängar. Jag tycker när han passerar att högra framhjulet har väldigt stor yta mot asfalten och snabbt som den bestämmer vi oss för ett däcksbyte hastigt och lustigt och lite sent, som väl var hade vi förberett det mesta och när Johan kommer in är högerhjulet lufttomt, visar sig att ventilen gått rätt av! För andra gången har vi tur att det händer vid ”vsc” (innebär att alla får köra i max 60 km/t för det är funktionärer eller dylikt på banan) vilket innebär att vi inte tappar så mycket.

Micke kastar sig i bilen för 4:e stinten och kör på utan incidenter, vid bytet till sista stinten säger han till Anders att det smäller i framvagnen, måste vara en drivknut som håller på att gå.

När vi tankar upp så slutar bensinen rinna, den är slut i tanktornet! Vi har gjort av med mer soppa än någon annan gång! Vi tömmer det som är i slangen och till slut skickar vi Anders i bilen och hoppas det ska räcka, då startar inte bilen! Vad tusan är detta?!?!?  Under tiden har Björnligan på tredjeplatsen fått problem och paniken sprider sig.

Sticker iväg och hämtar starthjälpsbatteriet som naturligtvis står i andra änden av depån, tar en stund, men tusan vad det kan göra nytta, bilen spinner igång som ett rytande lejon och vi är på banan igen!

Vi ligger fyra fortfarande med fyra varv upp till tredjeplats då Björnligan är igång igen, ganska tryggt neråt också så Anders kör safe för att skydda drivknuten, Björnligan har problem igen och vi börjar se möjlighet till tredjeplatsen…… , även om det gynnar oss så säger vi tyvärr fick Björnligan bryta och vi tar oss upp till en tredjeplats och sällan har klockan gått så sakta!

Drivknuten håller och vi vinner framhjulsdrivna cupen och blir trea i totalen!

Känns riktigt skönt efter Falkenberg och man kan ju säga att vi hade mycket strul men vid rätt tillfälle och det var med en hårsmån det istället kunde slutat med katastrof vid ett flertal tillfälle!

Med kolvringar bytta i höstas måste vi hitta annan orsak till oljeförbrukningen, kanske ändra viskositet, vi måste kolla varför drivknuten gav upp och slutligen montera 2 nya backspeglar och polera väck lite däcksrester på sidorna. En jeepdunk till måste vi köpa in för säkerhets skull också J

Gå in på vår facebooksida ”team ALT Racing” så hittar du lite bilder från racet.

Nästa race är också Gelleråsen, 9 september är det dags för fjärde deltävlingen, hoppas vi syns!

Hälsningar från oss i ALT Racing!


Visad: 661 gånger - Uppdaterat: 2018-08-15 av Magnus Krokström

Ur albumet

ERCup final Mantorp Park - Prispall ERCup original
Foto: Magnus Krokström
BOHICA Racing

















© Copyright 2005-2018, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se