ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



ERCup News 2014-11-16

Eländes elände

ERCup-teamet ATM Racing hade ju litet att gå på inför säsongen 2014, serieseger 2012 och en tredjeplats 2013, så någon framtidstro fanns det allt. Nu skulle vi ta ett steg in i den litet modernare tiden och börja köra 4-ventilat. Skälet var att med regeländringen som bestraffade körning med 2.5-litaren jämfört med 2.3-liters 2-ventilare, så fanns det egentligen ingen väg framåt utom att gå på en 2-liters 4-ventilare.

Litet hisnande var det, ingen i teamet hade kört en lika modern motor. Att gammalt Hisingsjärn höll och kostade lagom med pengar, det visste ju alla, men hur skulle det gå med en Fårrd?

Motorn hade ju lovat gott, visserligen hade det i början funnits ett problem med kamaxlarnas hållbarhet, men det tycktes ju vara löst, så det var bara att hoppa på tåget... eller? Så här i efterhand kan man väl säga: sådär.

Säsongen började illa och slutade sämre, det är den bistra sanningen.

Premiären på Knutstorp slutade i första passet med en knackande motor. Och inte vilket knack som helst! Ett vevlager var felmonterat och se, det gick inte alls. Tyvärr fanns det ingen att skylla på, så det var bara att åka hem med svansen mellan benen, lyfta ur motorn och rätta till felet.


Premiär på Ring Knutstorp

Andra tävlingen visade sig styrsystemet vara minst sagt nyckfullt, det reset’ade nämligen en del inställningar när strömmen bröts och slogs på igen. Ridå! Packa och åka hem innan start. Beslutet togs hemma i garaget att byta ut styrsystemet mot ett Emerald, visserligen en jäkla massa jobb, men bara tanken på att vara utsatt för ett nyckfullt styrsystem var helt oacceptabel.

Eftersom säsongen nu var förstörd poängmässigt valde vi att stå över Falkenbergstävlingen för att kunna göra ett bra jobb på kablage och anpassning av motorn med det nya systemet. Med bilen väl ombyggd, blev det en tur ner till Svalle som förtjänstfullt fixade överföringen av den gamla anpassningen till Emeraldboxen. Nu jäklar skulle här köras!

Fjärde tävlingen på Kinnekulle slutade alldeles för tidigt med ett mycket märkligt haveri på urtrampningslagret. Att köra räserbil utan att kunna frikoppla är inte att rekommendera, så det var återigen att bita i det sura äpplet och packa alldeles för tidigt. Trösten var väl att Andreas under sitt pass hann med att vara snabbast, även om det satt namnkunnigt folk i andra bilar.


Kinnekulle Ring

Finalen då? Jorå, träningen började bra, bilen gick som den skulle ända tills slutet på träningen då drivningen till oljepumpen släppte taget. Oljetrycksbortfall givetvis. Visserligen var Andreas snabb på att slå av tändningen, men något tycks ha hänt, för när en ny drivning monterats och motorn startats igen hördes en hårt ljud från den, ett ljud som ingen kände igen eller ville kännas vid. Aterigen packa ihop och åka hem utan att ens startat tävlingen. Surt!!!


Finalen på Ring Knutstorp

Med en sådan säsong i bagaget var det inte underligt att när dessutom Andreas annonserade att han tänkte satsa på en egen karriär i en Ginetta G20 så gav teamchefen Thomas upp.

Efter en del stötande och blötande bestämdes det att Björn skulle driva teamet, dvs den gröne, i framtiden. Bilen kommer alltså att få ett nytt hem i Fjärås, söder om Kungsbacka, Björn står som ansvarig, nya chaufförer är vidtalade, men än så länge finns det bara önskningar, inga klara åtaganden o beslut. Bilen kommer att gå i ERCup, helt säkert, men om det blir en full säsong vet ingen idag.

Målet är dock att gå ut stenhårt för att sedan öka, gdsgd (går det så går det ?)

Mer information

2014-10-05, Deltävling 5, Knutstorp, Hyllinge MS


Visad: 1387 gånger - Uppdaterat: 2014-11-16 av Mikael Persson

Ur albumet

ERCup final Mantorp Park - DK Racing & Kärkkeinen
Foto: Jörgen Olsson
Team GAPET

















© Copyright 2005-2018, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se