ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



ERCup News 2014-11-08

Förvånande Finalresultat För Flying Fellows

Nu när man har fått lite perspektiv på årets säsong i ERCup så kan det kanske vara läge för en summering av hur året har varit för vårt team Flying Fellows. Året började med diskussioner om hur vi skulle ställa oss till det nya reglementet då 2,5 liters tvåventilsmotorer som vi hittills kört med i vår Volvo 240 skulle belastas med 40 kg extra i bilen.

Vi fattade beslutet att bygga en ny 2,3 liters motor, då vi räknade med att kunna dra den till högre varv och därmed inte förlora så mycket i effekt. Det blev ett fabriksnytt block med vevstakar och lätta kolvar från Motordesign som vi kopplade ihop med den gamla toppen och en ny kamaxel. Dessutom bytte vi från dubbla Weberförgasare till ett insprutningssystem ”Snecktronic” som utvecklats av en nu pensionerad motorguru på Volvo. Det krävdes en hel del jobb med bl a en ny luftsamlingsburk som byggdes i kolfiber av vår hovmekaniker Kenneth.

Det blev stressigt på slutet men vi hann ändå köra bilen på rullande landsväg någon vecka innan premiärtävlingen på Knutstorp i slutet av april. Vi var inte helt nöjda med anpassningen av bränsle, tändning och kamaxelinställning, men vi körde ändå till Knutstorp med skapliga förhoppningar.


Premiären på Ring Knutstorp

På träningen fick vi ganska omgående problem med dålig dragkraft från motorn så vi fick ta in bilen i maskindepån och starta felsökning. Vi konstaterade snart att bränsletrycket var för lågt och att förpumpen i tanken inte fungerade. Demontering och fruktlösa försök att få den att fungera, men då kom Gert på att köra den baklänges, och efter det så fick vi den att fungera igen. Vi missade dock starten med 10 minuter, så vi var hopplöst efter på 15:e plats efter en timme, 13 varv efter täten. Sedan fungerade dock bilen skapligt, men vi kom i otakt med våra byten och tankningar, och gick i mål på en 8:e plats.


Race 2 på Sturup

Med ny förpump i tanken kom vi till andra tävlingen på Sturup, en bana som vi gillar och tidigare har gjort bra resultat på. Vi får dock problem med bränsletillförseln i kurvorna och motorn verkar gå för fett men vi ligger ändå på en 6:e plats efter två timmar.  Men efter ca 4 timmar börjar motorn tappa effekt  och strax efter det börjar det skramla, så Hasse kör in i depån och vi måste bryta. Slutplaceringen blir bara en 14:e plats utan målflagg, och säsongstarten känns inte särskilt lyckad.


Race 3 på Falkenberg

Det var bara tre veckor till den tredje tävlingen på Falkenberg i juni så vi var väldigt osäkra på om vi skulle hinna reparera motorn. Det var ett större haveri med ett ventilsäte som lossnat och trillat ned i en cylinder, så det behövdes bl a ny kolv och renovering av toppen. Vi fick dock ovärderlig hjälp av Kent Karlsson på Motordesign så några dagar innan tävlingen kunde vi montera motorn i bilen. På träningen var vi dock rejält efter täten på en 12:e plats, men vi segade oss upp under tävlingen till en 7:e plats i mål, och efter de tre första tävlingarna låg vi ändå på en total 7:e plats i serien.

Under det relativt långa sommaruppehållet hann vi med att ta bilen till rullande landsväg igen för att försöka få till bränsle- och tändningsinställningar lite bättre. Vi hittade ytterligare några hästkrafter och en förhoppningsvis lägre bränsleförbrukning. Och det verkade ha fungerat på för på träningen på Kinnekulle var vi bara 1 sekund efter 2 fast 4 You som var snabbast, men det räckte ändå bara till 9:e startposition, så det var många team som var snabba. I det första 3-timmarsracet placerade vi oss på 9:e plats men vi konstaterade i pausen att ytterdäcken var ganska slitna. Vi fick ju dock inte byta i pausen så i det andra racet gick vi ganska omgående in och bytte två däck, eftersom regnet hängde i luften.  Vi tappade dock ca 2 varv och placeringen i mål blev bara en 12:e plats.


Race 4 Kinnekulle Ring

Inför finalen på Knutstorp såg det ut som att de tre totala pallplatserna redan var bokade av Hegnet, Skararp och Citius, men det var ganska jämnt mellan teamen placerade på 4:e till 8:e plats, och vi låg på en 7:e plats. Så vårt mål var att avancera kanske upp till 4:e plats totalt, men då måste vi slå flera snabba team framför. I det vackra sensommarvädret var det många team som var snabba på träningen så vi lyckades bara placera oss på en blygsam 11:e startposition, 1.4 sek efter Kärrkäinen som stod på pole position. Verkligen tuff konkurrens med 16 bilar inom 2 sekunder i varvtid!


Startgriden inför finalen på Ring Knutstorp

Under tävlingen är det dock flera av toppteamen som får tekniska problem och vi avancerar stadigt i fältet. Efter halva tävlingen ligger vi på en 6:e plats och vi kan hålla ett tempo som bara är ca 1 sekund efter de snabbaste.  Citius Toyota bryter sedan med havererad koppling och kommer inte ut på banan igen.  Efter fyra timmar så börjar dock vår bil bli orolig i bakvagnen och under en pacecarperiod väljer vi att gå i depå för byte av två däck. Vi tappar ca 2 varv och 4:e platsen till DOD Racing, så när Ola hoppar in i bilen för det sista stintet så får han order att försöka köra ikapp dem igen. Ledande Team Power måste gå in i depå för byte av en drivaxel så vi är 4:a igen, och en kvart  innan målgång är Ola ikapp och förbi DOD’s 244, så vi kör i mål på en 3:e plats! Detta innebar också att vi lade beslag på 3:e plats totalt i serien, bara 1,5 poäng före Smällarens Golf och 2,5 poäng före Citius Toyota!


Målflagg i finalen på Ring Knutstorp och för säsongen

Det ska dock erkännas att moralisk trea i serien är nog Citius nr 8 eftersom tävlingarna på Kinnekulle flaggades av ett varv för sent enligt våra regler. Och Citius blev omkörda av både 2 Fast 4 You och Skararp strax före avflaggning i ett av racen. Vi utredde detta med tävlingsledningen efter racet men de hänvisade till att de följde en regel som ibland används i långlopp utomlands, att man flaggar av efter full tid + 1 varv. Och eftersom ingen protest inlämnades så kvarstod resultaten.

Så vårt team Flying Fellows är väldigt nöjda med vår pallplats i serien, vilket vi inte hade någon förhoppning om efter de två misslyckade första tävlingarna. Men seriepokalen kommer att pryda sin plats bland de andra pokalerna som vi lyckats erövra under vårt hittills 23-åriga tävlande!

Olle Odsell, team 71

Mer information

2014-10-05, Deltävling 5, Knutstorp, Hyllinge MS


Visad: 1708 gånger - Uppdaterat: 2014-11-08 av Mikael Persson

Ur albumet

ERCup final Mantorp Park - ALT Racing
Foto: Jörgen Olsson
Team GAPET

















© Copyright 2005-2018, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se