ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



ERCup News 2013-08-22

Äntligen seger i ERCup för ALT Racing!

Deltävling 4, Ny bana, ny arrangör och ny tävlingsform med 2 st 3 timmars tävlingar! Torsdag eftermiddag och hissbesiktningen drar ut på tiden, kl 3 ska vi träffas och packa det sista före avfärden till Mantorp.

”Rörmokarna” Micke och Johan är på plats medan hissfolket Anders och Peter har lite kvar att fixa på jobbet, Micke måste vara nervös för han jagar oss med blåslampa.

Tio minuter innan planerad avfärd är bussen lastad, vattentanken fylld och vi är på väg. Vår allt i allo Algot har denna resa med sin pappa tillika undertecknads bror Håkan som denna tävling ska agera racekordinator, som gammal SLC:are bultar det lite extra för honom på väg mot Mantorp och Skoghags mannar. Micke har med sin bror Daniel som får byta ut pc-tangenterna mot en overall och fälgkors.

Bussen är med andra välfylld med passagerare, vi marchar 100 och kan snart rulla in i depån på Mantorp Park för första gången med team ALT Racing.

Vi reser tältet och packar upp, anmäler oss och får bilen besiktigad, Johan brassar mat och snart kan vi sätta oss ner och inta hans Stroganoff med ett glas rött mitt i depån bland bilar och oljedoft en ljummen sensommarkväll, mycket bättre än så kan det inte bli! Kvällen avslutas med en promenad runt banan och planering av morgondagens spårval.

Fredag morgon och racedag, Johans telefon har ilsket ringt sedan kl 6 men han har plugg i öronen för att någon påstås snarka, har jag i och för sig aldrig hört... Kl 7 är det allvar, ur bingen och inta frukost, plocka i ordning och förarmöte 8.30.

Vi tycker det blir för stressigt att alla tränar, Johan som ska starta tränar och undertecknad vill gärna köra lite på ny bana. När Johan går ut tar inte bromsarna i första kurvan och han snurrar av, varför vet vi inte. In i depån och rensa bort grus och byta 2 däck som fått sten mellan däck och fälg och ut några varv för att känna att allt är ok. Blir därav ingen bra kvaltid och vi startar från näst sista startled.

Starten går och Johan inleder försiktigt efter bromsproblemen på träningen, kommer över det och tiderna sjunker men klagar lite på växlarna. Undertecknad tar vid och har direkt lite problem att hitta växlarna, lugnar ner sig lite sedan flyter det på bra, dock tar bromsarna lite långt ner men man behöver inte pumpa. I slutet på stinten händer något i chikanen, bilen blir sjukt instabil och jag får ta mig i sakta mak till depån.

Där konstaterar vi ganska snabbt att en drivknut gett upp, jag sitter kvar medan de andra byter drivaxel varpå Anders som ska köra nästa stint rusar in och byter om, vi andra åker bort och tankar varpå Anders kör sista stinten. Han har inga problem med växlingarna men klagar desto mer på bromsarna. 25 minuters skruvande på ett 3-timmarslopp ger en blygsam placering och vi ser redan fram emot nästa 3-timmarstävling.

I race 2 börjar Micke och efter tio minuter av sin stint rullar det på bra, de andra har höjt sina varvtider och Micke sänkte våra och nu rullar det på bra – ända till den där förtretliga chikanen…….

Denna gången bromsar en bil Micke jagar lite tidigare och Micke måste väja för att inte köra på honom i baken, farbror blå brukar prata 3-sekunderregel och hade Micke lyssnat på dom hade han sluppit bli bärgad från gruset. In i depån och rensa så vi inte får skräp i kamremmen……

Johan går ut på sitt andra pass för dagen och andra stinten i detta lopp, får bra fart och hela hans stint bara flyter på, inga misstag och låg jämna varvtider! Glömde släppet han fick ut på startrakan och var på väg att jazza rätt in i muren där Håkan står och snabbt ryggar tillbaka, ingen erkände om dom efteråt behövde byta kalsonger!

Undertecknad tar över och känns så där bra, bromsarna tar djupare och jag måste börja pumpa, ibland flera gånger för att det ska ta, snart börjar jag även missa växlarna då dom inte hoppar i om man inte håller spaken med våld och låter kopplingen vara nere lite extra.

Det är ganska spännande att komma över krönet, lägga i sexan, passera 200 m-skylten, varva till 7000 rpm och där passerar vi 100 m-skylten och bromspedalen gick i botten - Mjölby nästa – via åkern! Får man sedan inte i växeln vet väl alla hur en framhjulsdriven bil som inte får gas i en kurva agerar. Broder Håkan har berättat om när han på Mo i Rana körde Filemons Corsa utan bromsar på samma varvtider som med, dit har jag långt………….

Vi slutar tia i totalen men alla framhjulsdrivna är bakom oss och vi vinner den klassen och dagen slutar ändå positivt, nästan. Vi packar och lastar och startar bussen för hemfärd – klick. Bussbatteriet har laddats ur, ska vi stanna en kväll till och titta på Corvetteklubben på lördagen? Nej, efter bara 20 minuters laddande startar bussen och vi kan påbörja färden hem funderande över varför bromsarna i år börjat överhetta och lådan känns utsliten på bara 2 tävlingar.

Mantorp var en skoj bana, arrangemanget var trevligt med både speaker och musik i depån och tack vare att tävlingen var delad i 2 kunde vi vara med och rejsa även efter ett tidigt drivaxelbrott på dagen då vi fick en ny chans till omstart i andra.

Vi hade trevligt besök då bl a vår gamle teammedlem Acke och Peter Arvidsson i gamla GM racing kom förbi. Vad vore livet utan racing !

Ett styvt arbete med bilen väntar så syns vi på Kinnekulle 8 september för årets näst sista deltävling.

Ha de gott!

M V H
Team ALT Racing
gm Peter Kjellsson

 

Mer information

2013-08-16, Deltävling 4, Mantorp


Visad: 2574 gånger - Uppdaterat: 2013-08-20 av Mikael Persson

Ur albumet

BPJ Motorsport
Foto: Micke Olsson
MickeOlsson.net





© Copyright 2005-2022, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se