ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



1
dagar kvar till
Race 1
den 18/4
Kinnekulle

ERCup News 2011-09-25

Visst satt det skönt!

(ERCup - ATM Racing Team) Särskilt tror jag det var gött för Thomas som hela försäsongen slitit ont som aldrig förr. Vi hade ju i bagaget att vi fått till en snabb bil, inte tu tal om det, men i de stenhårda konkurrensen i ERCup räcker inte det. Man MÅSTE få grejorna att hålla ihop. Och ju fortare det går, ju fler grejor visar upp sina svagheter, det har vi fått lära oss. För att inte tala om hur viktigt det är med renlighet. Om inte för annat än att finns det sk-t någonstans där det inte fanns förut, så måste man ta reda på varifrån den kommit. Våra drivknutar var ett mycket bra exempel på det: fett som byter hemort tyder på trubbel!

Inför denna tävlingen hade vi bytt generator, inte så mycket för att den förra var kass, men det var fel läge på fästöronen, och därför gjorde vi en ”quick and dirty” och fixade ett spännjärn som var stumt monterat på motorn, och se det gick inte alls det. Alla skruvarna inne i generatorn vibrerade loss, och visst fixade vi det, men det hjälper ju inte om man är snabbast på banan när man står i depån en timma av tävlingstiden.

Inför dagens tävling hade vi egentligen bara en överenskommelse ”Stay out of trouble!” och det verkade ju inte vara någon större svårighet…….

Nu gällde det alltså att ställa in hjul och däck på tidsträningen, och det gick väl sådär. Men som Kajsa Warg påstås ha sagt, man tager vad man haver, så vi gjorde vårt bästa med till buds stående medel. Tredje tid på grid’en blev det, men det var en hel sekund upp till 1:an, så vi var väl sådär nöjda.

När starten sedan gick drog ju iCar och 2Fast4U iväg, och vi hängde väl med hyfsat i en halvtimme, sedan började vi backa, mer än en sekund per varv tappade vi. ”Det är ju 6 timmar det gäller” försökte vi trösta oss med, men den där väldiga tillförsikten var liksom inte där.

När Thomas bytte av John blev det dock en scenförändring: ledande iCar hade fått problem (bränslepumpen?) och stod i depå, och 2Fast4U gjorde ett extra depåstopp, så vi fick så att säga ledningen av våra medtävlare. Thomas körde ett exemplariskt stint, inte ett fel vad man kunde se, och snabbt som attan gick det också!

Han gick in och bytte av till Björn och sedan gick det som det gick. Det började med att han vände 2Fast4U i hårnålen före depåsvängen, visserligen enligt egen utsago beroende på att han gjorde felet att få med sig gaspedalen när han bromsade (de ligger i nästan samma höjd, så om man inte har foten på rätt ställe så händer detta, och jädrar vad förvånad man blir när bromskraften till synes försvinner!!!) Lyckligvis kunde 42’an fortsätta, nu med rätt mycket smalare akter, men ändå. Vi kunde märkligt nog också fortsätta, nu med stora hål i fronten och split’en helt fördärvad, men tur i oturen så började det strax därefter regna, så den riktigt höga farten behövdes inte. Ett par gånger till hände malören med gas och broms samtidigt, men utan värre följder än en egen 360-gradare utan plåtkontakt med någon. Puh! Men attan vad nära det var avåkning ett par gånger!

Slutpasset tog John, och innan det var vi tvungna att rensa bort massa löst hängande plastdetaljer, tejpa och tejpa igen. Iväg kom han och körde sedan som vanligt raskt och helt kontrollerat hela vägen, en del goa fajter hade han ändå, och tog till slut flaggen först. En sådan höjdare!

Slutresultatet var ur våra ögon bästa tänkbara: Smällaren, en framhjulsdriven bil, äntligen på podiet, hurra! Surprise upp i serieledning: hurra! Vi fick vår första seger med nya motorn (och litet annat).

Smolken i bägaren var smällen med 2Fast4U, men ursäkter har delats ut i parti och minut, och jag hoppas att handslaget vi fick efteråt var lika väl menat som det kändes.

Nu gäller det att försöka få ordning på fronten, gå igenom alla skruvförband mm mm mm, så ses vi på Knutan igen, rejält taggade för en bra avslutning.

Väl mött hälsar
ATM-gänget

Mer information

2011-09-18, Deltävling 5, Sturup, Svedala MK


Visad: 2168 gånger - Uppdaterat: 2011-09-25 av Mikael Persson

Ur albumet

Primuskök
Foto: Bengt-Åce Gustavsson
Racefoto.se





© Copyright 2005-2021, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se