ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



1
dagar kvar till
Race 1
den 18/4
Kinnekulle

ERCup News 2011-09-21

Det var då tusan……….

18 september och årets 5:e deltävling i ERCup, på jobbet är det så intensivt så tyvärr kom det inte ens ut en inbjudan. Hustruns födelsedagskalas förlades till fredagen eftersom vi åkte till Sturup lördag eftermiddag, hela familjerna får ställa upp på fädernas äventyr…….

På Falkenbergstävlingen hade vi problem med att växelföraren på växellådan sprack, den var nu svetsad men inte testad, i övrigt var bilen i skick sånär som att teamkamraterna inte tyckte att min lagning av spoilern var representativ vilket nogsamt åtgärdats till denna tävling.
 
Körordningen för dagen gav undertecknad starten och därmed också kvalet, jag var ganska nervös då man lovat regn som jag inte gillar men framför allt för att växellådan inte känts alls bra under året vid framför allt nedväxlingar som låtit som rena stenkrossen. Jag hann inte mer än ut förrän jag kände att det står inte rätt till, trots att spaken var i ändläget så trillade inte växeln i varje gång, det var nästan omöjligt att hitta neutralläget i mitten och efter startrakan vid en nedväxling fick jag inte i växeln, började prova ett annat läge och vips var jag förbi bromspunkten. Bilen driftade sakta men säkert utåt, jag fick i en växel och kunde börja dra lite men det gick för fort, staketet närmade sig snabbt framför bilen och jag styrde vad jag vågade, rätt ut över kantmarkeringen ut i gruset och på något vis lyckades jag hålla bilen på rätt håll och efter en ”hoppigupptäcksfärd” lyckas jag styra upp bilen på banan. In i depån och teamkamraterna berättade snabbt att den kvmstora glasfiberduken och de 2 burkarna spackel jag tidigare lagat spoilern med var så att säga kastade i sjön.

Inget annat var skadat och jag gick ut igen för att ett par varv senare konstatera att detta går inte, vid infarten till depån låser sig t o m lådan så hjulen hasar men släpper så fort jag frikopplar och rycker i lådan.

Väl inne i depån konstaterar vi att den lagade sprickan från Falkenberg gått upp igen, in i bussen och leta efter reservlocket. Dra på trissor, det ligger kvar i verkstan eftersom vi jämfört och tittat på det när vi lagat - Sordi !! Här står vi innan start utan delar och bestämmer oss därför att kasta in handduken.

Inget annat team åker Opel så det finns inget att låna, om inte Svalle som kör Opel i andra sammanhang har något liggandes i bussen……

Språngmarsch till deras buss och hela teamet sitter där, men några Opeldelar har dom inte i bussen. Men deras kompis Markus är kvar hemma och kanske kan fixa, jag får låna deras telefon och visst har han det, jag gör ett tafatt försök att få honom åka till Sturup och hälsa på kompisarna helst hastigt men tyvärr fanns andra planer. Vi tar ändå upp vår kastade handduk och Fredrik och jag åker till Åstorp, vi var väl inget föredöme i trafiken men tjugo mil senare och en timme efter att starten gått var även team ALT racing på banan.

Nu gick det växla igen, visst skrapade det vid nedväxlingar som vanligt men lägena fanns där så man kom rätt, precis innan kom det också en regnskur och det gynnade vår framhjulsdrivna bil och tempot var bra och det kändes riktigt bra. Ett par omkörningarna blev ganska vilda och bilen bytte riktning lite väl ofta men slutade lyckligt, vad gör man inte när man startar en timme efter alla andra…..

Anders tar över och är lika nöjd med bilens väghållning, dock inte med växellägena. Ganska snart börjar han få problem, ett flertal gånger får han släppa om bilar då han inte får i rätt växel och när han kört en timme blir han ståendes då det inte finns något motstånd i andra änden av växelspaken.

Efter att blivit bogserad in i depån öppnar vi lådan och konstaterar att det återigen är problem med växelföraren, denna gång har ett finger som petar kuggarna rätt gått av.

För andra gången idag kastar vi in handduken, denna gången dock mer än fem minuter.

Vi har inte kommit överens med växelspaken på hela säsongen, framför allt skrapar det rejält vid nedväxlingar men det har också varit glappigt och inte något distinkt neutralläge.

Vår teori är att doggarna, eller klorna, som griper tag är slitna och därav inte hugger tag i dreven rätt, vi har därför fått ta i ganska distinkt vilket påfrestat hela kedjan mellan spak och växellåda och därav gett sista tävlingarnas problem.
 
Finalen på Knutstorp om 2 veckor känns osäker, vi behöver förmodligen köpa och byta ett antal drev och en växelförare. Nicklas Jönsson som skruvade med denna lådan på Filemontiden får nog ge sitt utlåtande. Han har ju skruvat Chevrolet i STCC under året och tycker förmodligen det är gott om tid till nästa race.
 
Det som var riktigt roligt denna tävling var att Smällaren med sin gula Golf slutade tvåa, dom har haft hur mycket problem som helst under hur många år som helst och nu tar dom andra platsen med framhjulsdrift.
 
Har vi tur återkommer vi med racerapport från Knutstorp, har vi otur blir det årskrönika nästa gång!
 
Ha De!
 
M V H
ALT Racing
gm/ Peter Kjellsson

Mer information

2011-09-18, Deltävling 5, Sturup, Svedala MK


Visad: 1798 gånger - Uppdaterat: 2011-09-20 av Mikael Persson

Ur albumet

Team Civic Racing
Foto: Bengt-Åce Gustavsson
Racefoto.se





© Copyright 2005-2021, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se