ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Styrelse
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell 2014

Kalender
Bilder
Resultat & arkiv
Team

Tävlingsanmälan
Serieanmälan




ERCup
Teamforum

Internt forum för ERCup team

ERCup News 2008-07-17

Från DUR via SKUR och DUR till MOLL

Goa Gubbar Racing samlades hos Stefan i Flädie vid 5:30 för avfärd mot Sturup. Just denna dag hade det väl varit trevligare med ett stopp lite länge fram för resa söderut, detta pga de mörka molnen som låg över banan, men att få köra race går ju inte av för hackor det heller.

Vi anländer till depåområdet, mutar in vår plats och reser vårt mektält. Så långt DUR. Knappt har vi rest det förrän vi för börja använda det, nu kommer regnSKUR(en). Efter besiktningen så var det så dags för det obligatoriska förarmötet som nog var bland det kortaste vi varit med om, 10 min och glasklart vad som gällde för dagen.

Nu börjar så tidsträning och kvalificeringen och det regnar ordentligt. Vi bestämmer oss då för att ta det lugnt och inte riskera något i regnet så vi kör bara en handfull varv var för att sedan gå in och tanka upp inför racet. Vår startplacering blir ruta 25, tiden satt på första träningsvarvet, och inget annat stall är i närheten av sådana tider så tidigt…deras tider kommer framemot varven 15 – 25.

Dags för race och Stefan tar återigen plats för första stintet om 45 minuter. Flaggan faller och Primus tar, som vanligt, täten i ett hiskeligt tempo där ingen följer med. Höll dessvärre bara ca 35 minuter för deras del. Åter till Stefan och Fondan, som snabbt börjar sedvanlig klättring i startfältet, han gillar verkligen stå långt bak för att få köra om de andra.

Då händer det som inte får hända, en liten piruett och sedan var det att börja om från början igen för att 10 minuter senare återigen kämpa om 15 platsen. Resten av stintet förlöper bra och Stefan lämnar över ratten till undertecknad på 13-14:e plats.

När jag tar plats och rullar ut känner jag att bromspedalen tar lite längre ner än vad den brukar men det känns ändå ok. Efter ca en kvart in i stintet tappar jag dock bromsförmågan helt och efter något hårresande ögonblick är jag ändå på väg in i depån för kontroll. Stefan står i racedepån och vinkar in mig och stannar….. lite efter honom. Rullar in i maskindepån och svänger in i racetältet och ska stanna…………… trampar fullt på bromsen…………. de tar inte alls………. När jag till slut står stilla så visar det sig att vårt nya bord och bänkar fick hjälpa till att bromsa mig den sista biten. En något ”skamsen” förare kliver ut ur bilen, till de andras stora nöje. Det är alltid kul att kunna glädja sina kamrater eller vad de nu ska kallas. Det visar sig att det är ett mindre läckage av bromsvätska som ligger bakom felet, det åtgärdas dock snabbt och jag tar återigen plats bakom ratten för ytterligare en halvtimmes körning. DUR. Allt känns precis som det ska och bromsarna tar suveränt, som de vanligtvis brukar göra.

Dags för förarbyte och tankning och därefter tar Stefan åter plats och drar i väg i ett högt tempo, placeringarna betas åter av när vi från racebussen ser en av banans Land Rovers rusa ut på banan. Det brukar ju innebära att någon kört av och våra värsta farhågor besannas då det är vår Fonda som klivit av i banans snabbaste parti. Strax därefter kommer Stefan in och förklarar att det inte gick att styra längre. Det är nu som det känns som historien om Pekka ni vet: ” Vägen svängde men inte fan svängde Pekka……..”

Det visar sig att det är kuggstången som brustit i anslutning till servon. Ett fel som egentligen inte finns men med vår beskärda del av ”tur” så drabbades just vi av detta. Nu fanns det inget annat att göra än att låta våra sekonder kasta in handduken för denna gång. MOLL.

Trots dessa bedrövelser är det inte svårt att hitta de positiva delarna gällande Fondan, den går fantastiskt bra och vi ser att potentialen finns att hänga på de bättre stallen, så jag får säga som jag gjorde efter förra racet: Se upp nästa gång på Falkenberg för då ska det bli åka av……… fast på banan, för nu är det vår tur att ha tur.

Fortsättning följer på Falkenberg den 24 augusti och vi hälsar alla er åter välkomna till en ny och (förhoppningsvis) strålande dag.

Tillönskar er en trevlig semester och en fortsatt glad sommar

/ Peter
2:nd driver
28 # Goagubbarracing
www.goagubbarracing.se

Mer information

2008-07-06, 6 timmars långlopp, Sturup, Svedala MK


Visad: 892 gånger - Uppdaterat: 2008-07-16 av Mikael Persson

Ur albumet

Utbildning
Foto: Björn Andersson

ERCup
på YouTube




© Copyright 2005-2014, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se