Nyheter Om ERCup Stadgar Kontakt Regler Kommentarer Kvalitetsnormer Länkar Serietabell Kalender Bilder Video ![]() Resultat & arkiv Team Internt Forum ![]() Tävlingsanmälan Serieanmälan Follow @er_cup ![]() |
KommentarerReglementstolkningar, förtydligande, kommentarer etc. Generellt vid tankning För att eliminera risken med olika bedömningar av tankningsproceduren innehåller tävlingsreglementet en passus om att alla dörrar skall vara stängda under bränslepåfyllningen, och ingen tillåts att sticka in en arm eller motsvarande genom eventuellt öppet fönster i bilen under denna procedur.
Denna procedur är tillåten för att ge ”pröva på-teamen” en chans att köra utan att behöva investera i en snabbtankningsanläggning. Det är dock en stark rekommendation att vid fortsatt tävlande går över till en sådan anläggning enligt de existerande reglementen som styr utförandet på denna. Skälet är enkelt: ökad säkerhet. Att man dessutom spar tid under depåstoppen höjer ju motiveringen ytterligare… För att eliminera risken för spill vid tankning med jeepdunk följer här några tips:
Denna procedur innehåller ett riskmoment, och det är vid påfyllningen av anläggningens bränsletank. För att minimera denna risk krävs att den som fyller på bränsle står med bägge fötterna på marken. Användning av någon form av stege för att nå kommer inte att tillåtas. Rekommendationen för dem som har ett fast torn är att använda någon form av fatpump, OBS ej eldriven, och pumpa upp bränslet i kärlet. Naturligtvis kan någon stå på en stege för att kolla nivån under tiden fyllningen pågår. Tanktornsvolym Tillåten tankvolym i tanktorn, inklusive rör och slangar, är 120 liter. Tankvolymen i bilen, inklusive rör och slangar, är fortfarande begränsad till 66 liter." Övriga anvisningar och begränsningar gäller som tidigare, helt enligt SBF:s säkerhetsbestämmelser. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Plastskärmar, -dörrar och –luckor I ER Cup tillåts användningen av plastdörrar på passagerarsidan. Byte till plastskärmar är också tillåtet, även om skärmarna i original är svetsade. Huv och bagagelucka är också tillåtna i plast. Skälet till detta är att serien innehåller ett antal äldre och udda bilar med dålig tillgång på reservdelar. Har man möjligheten att skaffa plastdetaljer i stället för original plåtdetaljer, så minskar kostnaden och besväret med att skaffa originaldelar väsentligt. Detta skall inte ses som en möjlighet till att smygvägen införa någon form av rörramsbil i serien. För att ge någon vägledning gäller att den skärm som byts ut skall motsvara den som biltillverkaren säljer som motsvarande reservdel. Minst en remsa 5 cm bred av den gamla skärmen skall finnas kvar runt hela skärmfastsättningen för att t.ex. att fästa ersättningsskärmen i. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Motorns placering i motorrummet är i princip fri, så länge man inte behöver modifiera torpedväggen för att få plats med motorn, undantaget t.ex. en utskjutande fördelare. Att bygga om bilen från tvärställd 4-hjulsdriven (”sidewinder”) till rak bakhjulsdriven (”inline”) konfiguration är i tillåtet. Tillåten tolerans för motorns variation i längdplanet är därför satt till +- 5 grader vertikalt och horisontalt. Fri trimning Med begreppet "fri trimning" avses följande:
Alla komponenter i cylinderblocket är fria till form, storlek och material, givet att cylindervolymsgränsen för respektive motortyp inte överskrids. Insugningsrör och avgasrör är fria till form, storlek och material. Denna tolkning lämnar alltså fritt för modifiering av insugnings-och avgaskanaler innanför den utifrån synliga delen av respektive packningsplan både vad gäller bearbetning av material och tillägg av material för att åstadkomma ny form. Stor vikt kommer att läggas vid att utsidan på cylinderhuvudet och cylinderblocket inte modifieras, utan skall svara mot respektive homologeringshandling. Cylindervolym Mätning av cylindervolym kommer att göras genom att fylla en cylinder med olja och mäta den volym som under 180 grader vevvinkel från ND till ÖD pumpas ut ur cylindern. Oljan kommer givetvis att avlägsnas av besiktningsmannen efter provtagningen. Skulle något team motsätta sig denna mätmetod eller protestera mot mätresultatet som erhålls måste cylinderlocket demonteras för att göra mätningen med cylindermätverktyg (typ diameter- och djupmått). Tävlingsledningen kommer att godtyckligt välja ut de ekipage som skall kontrolleras m.a.p. cylindervolym. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Banlicenser Banlicensernas antal bilar för de banor som ERCup kör på. Scandinavian Raceway (Anderstorp), korta banan 38 bilar * *= I dagsläget är korta banan ej besiktigad. Sifferbakgrund Bakrunden har ca måtten h 50 cm x b 45 cm med plats för 25 cm höga siffror. Dekalerna får man genom att kontakta ERCups Joakim Karaus suppleant1@ercup.se. OBS. Att varje team själv skaffar sina egna siffror 25 cm höga och stapelbredd 5 cm. Glöm inte de små siffrorna höjd 6 cm som skall placeras i övre högra hörnet på framrutan. Filer
ER Cup_Nr 14_CC.PDF (Sifferbakgrund) (805kb) Visad: 24516 gånger - Uppdaterat: 2017-09-19 av Magnus Krokström |
|
|||
![]()
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |