ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



60
dagar kvar till
Race 4
den 17/8
Mantorp

ERCup News 2007-09-27

Nollan är spräckt!

1991 var första gången jag satte mig i en racerbil. Platsen var Anderstorp och bilen var en Formel Ford. Ägaren till bilen hette Sven Frindelius, en av Sveriges stora racing-eldsjälar genom tiderna. Tyvärr finns han inte längre ibland oss. Sven var en mycket inspirerande människa, villket ledde till ständigt återkommande trackdays i hans regi. Efter några års nötande poängterade jag det faktum att han aldrig sett mig mig åka av. Han skrattade, och sade att har man aldrig åkt av, så har man aldrig åkt riktigt fort.

Självklart är det så. I min enfald trodde jag dock att jag skulle få slippa vara skuld till en avåkning som resulterade i en krasch. Borde ha förstått att den för eller senare skulle komma. Men helt utan uppvaktning i utgången till Lito-kurvan? Aldrig i livet! Jag som har kört där minst 1000 gånger i racetempo. Jag har numera återvunnigt full respekt för gamle Herr Dieden, som en gång i tiden gjorde bäcken vid Liton berömd.

Inför söndagens race hade bilen fått en lättare (!) uppfräschning av fronten, samt en översyn av motorn. Bland annat byttes kolvringar samt ventilstyrningar. Efter några trånga varv på tidsträningen upptäckte "chefsteknikern" Roffe, att motorn trycker ut olja i bakkant, trolig packboxdefekt. Vi förare får order om att inte varva över 6500 varv, och bestämmer oss för att inte köra mer på tidsträningen. Starten går och strax ligger jag i "röva" på Team Powers vita BMW. I slutet på rakan på varv 10 börjar flaggposteringen gulflagga, jag ser BMW´n välja omkörning på vänster sida om varvad bil i höjd med 100 meters skylten, varpå instinkten dirigerar mig höger om för att försöka nå flaggposteringen innan BMW´n, villket som tur var lyckades med ett par meter tillgodo. I ledningen!

Säg den glädje som varar, för efter sat-ns massa SC-körningar började växelspaken att dra sig mer och mer mot ratten, så mycket att när tvåans växel låg i fick jag inte in handen emellan ratt och växelspak. Så när SC-bilen gick in för femtielfte gången och jag i slutet av rakan, med Team Power i hälarna skulle bromsa mig förbi några bilar på insidan samtidigt som jag växlar ner, försvann växelspaken rakt ut till höger och växelföraren hade lossnat. I efterhand vill jag tacka de förare som hade sinnesnärvaro nog att upptäcka Pelaro-Porschen komma med bredsladd in i kurvan, och undvika kontakt. Det var absolut inte meningen, jag hade ingen motorbroms. På något sätt fick jag in en växel som kunde ta mig runt och in i depå. Det tog 17 minuter att fästa växelföraren, så det var den toppstriden det.

En OMP-Pista stol har troligtvis någon gång för många år sedan gjutits runt en Italienare, storlek 46 och sisådär 172 cm lång. Sexig är den synen när jag skall baxa ner min storlek 58 r-v i det missfostret till stol. "Du får väl äta mindre" säger min valonske förarkollega hånleende. För att inte tala om kommentarerna man får av den tekniske chefen, vars frukost består av en cigg och en kopp svart kaffe. Det talas om tyskt ursprung där, kommer säkert ifrån Bad Schlankenstein aus der Schmalwasser eller liknande. Efter sisådär 15-20 minuters körning gör det så j-a ont i höftkulorna, att kopplingsfotens andra tå ifrån höger räknat träder i kramp. I karate får man lära sig att bortse ifrån smärta, att helt enkelt ignorera den. Fan ta Japaner! Vad vet dom om hur det är att sitta med min kropp i en Italiensk sadomasochistisk potta som kallas OMP-Pista.

Så är det så förbannat konstigt att jag satte bilen i den där j-a däcktraven? Jag vill inte skylla på något, men ändå. Hur tror ni krampen utvecklades när jag till min stora förvåning inser att den naturliga vägen ut genom vraket är spärrad, och måste pressa ut min nätta lekamen genom bilen och ut via högerdörren endast för att nästan krossa nyckelbenet på nästa Japanska idiotpåfund, nämligen "Toyotastaget"? Hade Takuma Sato stått utanför dörren, hade han åkt på en propp.

Väl bärgad och tillbaks i depån, tejpas bilen ihop och Lasse bestämmer sig för att köra några varv, efter en halvtimma lägger bensinpumpen av, och Lasse kommer in och parkerar. Han klagar på ett ovanligt högt ljud i cockpit, som senare skulle visa sig vara ett sprucket grenrör. Bara att bygga nytt! Så snart skall vi bromsa bilen för tredje gången i år. Kul!

 Stort grattis till snabba killar som kallar sig Team Power, får gåshud varje gång jag hör bilen växla ned i slutet på rakan. Kul att rejsa med er. Ligger säkert ruskigt mycket jobb bakom den segern. Men det är ju enda vägen till framgång i den här serien. I fall nu någon av er alla undrar..................

/ Peter Larsen
2nd driver Team Pelaro

 

Mer information

2007-09-23, 6 timmars långlopp, Knutstorp, Hyllinge MS


Visad: 2453 gånger - Uppdaterat: 2007-09-27 av Mikael Persson

Ur albumet

Race
Foto: Jörgen Olsson
Team GAPET











© Copyright 2005-2019, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se