ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



60
dagar kvar till
Race 4
den 17/8
Mantorp

ERCup News 2007-04-07

Flying Fellows jubilerar, långloppsracing i 15 år

Våren och tävlingssäsongen närmar sig som vanligt med stormsteg, och teamet har lagt ett antal onsdagskvällar i verkstaden under vintern. Fokus har hittills varit att se över motor och växellåda, men även bakaxeln har fått sig en renovering. Sedan har vi som alla andra fått 'knö in' en katalysator i avgassystemet. Kenneth E har också konsulterat herr Ackermann, så numera går det skjuta bilen för handkraft även vid större styrutslag, vilket var i stort sett omöjligt tidigare. Det kommer nog göra gott i hårnålen på Knutstorp.

Vi har några små förändringar i teamet. Ola G har beslutat sig för att ta en paus i tävlandet för att få mer tid för sin familj med tre barn, och för att kanske ta ut sin hembyggda bil (rörram med MB190 SL plastkaross och Volvo turbomotor med lustgas) på lite aktiviteter igen. Och Bengt A (eller rättare sagt hans fru Anna) väntar sitt första barn i maj, så vi räknar inte med att han är med på så många tävlingar i början av säsongen. Ludde som bor i Los Angeles har dock lovat att komma till Sverige under sommaren för att vara med på de flesta tävlingarna. Hasse, Kenneth E och undertecknad Olle är med som vanligt, men eftersom alla sällan kan vara med varje tävling har vi förstärkt teamet med Bo Edvinsson som är tekniker på Volvos provbana Hällered. Bo har tidigare kört ERF i bl a S40 och är tidigare världsmästare på tvåhjulskörning (vilket vi bestämt förbjudit honom att praktisera i Flying Fellows!) Våra mekaniker och medhjälpare Kenneth G och Ulf-Peter finns också med i år, så vi ser fram emot en förhoppningsvis stabil säsong 2007.

Så här innan den intensiva säsongen startar tänkte jag göra en liten tillbakablick på hur team Flying Fellows startade, för det är faktiskt 15 år sedan i år. Vi debuterade med en Volvo 142 (inköpt för 500 kr) våren 1992 i Neofac Cup, som kördes i 4 st 8-timmarstävlingar på Knutstorp. Då var dock namnet på teamet The Flying Chiquitas, eftersom vår teammedlem Thomas Lindskog hade ordnat "stor" spons ifrån Chiquita bananer, i form av gratis gula bomullsoveraller (vilka dög som föraroveraller på den tiden) och 6 lådor bananer per tävling. Vi hade också i teamet tvillingbröderna Malmgren, som var (och är fortfarande) designers på Volvo, och de hade föresatt sig att bilen skulle vara snyggast på banan. Så de ordnade en proffslackering på designavdelningen med en jättebanan på vardera sidan av bilen. Med lite andra fräcka detaljer så var vi inte lite malliga när vi tog ut bilen första gången till Torslanda gamla flygfält för provkörning.

 

Den fina bilen manade till att även resten av teamet skulle vara "First Class", så till premiärtävlingen hade vi ordnat två husvagnar, en stor täckt lastbil och en kinesisk mästerkocka, så på lördagskvällen dukade vi långbord med kandelabrar och åt grillad oxfilé. På bilden runt bordet kan man bl a se tvillingarna Malmgren, Thomas Lindskog (som numera är ordförande i STCC) och en något mindre gråhårig Hasse Nilsson.

 

På tävlingen gick det väl sedan inte så lysande, då vi inte hade lagt lika stor energi på det tekniska som på det estetiska. VI blev svartflaggade för att vi lade Knutstorp i blårök, som visade sig komma från läckande olja från bakaxeln. Dock så råkade det sig att vi hade en bakaxel i reserv med oss (!) så det blev byte på plats. Sedan så lade vi ändå depån i rökdimmor eftersom vår kinesiska kocka passade på att grilla nya biffar till lunch, så egentligen gick det inte så stor nöd på oss.

 

Under säsongen 1992 höll vi i stort sett samma höga standard på kringarrangemangen, och bilen blev också bättre utsorterad så småningom. Dock så handlade det mer om att ha roligt än om att vinna tävlingar, och vi undvek närstrider snarare än att vinna en placering, för att inte repa den fina lacken. Den tekniska nivån på bilarna var ännu inte så hög, och vi undrar fortfarande vart teamet "Stenåsens Kött och Svets" tog vägen med sin gula Hundkoja. Vi har nämligen fortfarande inte fått tillbaka de två råa ägg som vi lånade dem en morgon när de skulle täta sin läckande kylare. Nåja, de kommande åren växte aptiten på rena tävlingsframgångar, och efter några år så insåg vi att B20-motorn inte skulle räcka mot de B23:or och B25:or som började dyka upp i bl a Pentascrews svarta 244. Vi började inse att vårt fina valspråk på bilen snarare för alltid skulle ha betoningen på den andra stavelsen istället för den första.

Så vi började se oss om efter en Volvo 240, men det är en helt annan historia......

Flying Fellows
/ Olle Odsell


Flying Fellows 2006 på Ring Knutstorp


Visad: 5401 gånger - Uppdaterat: 2007-04-09 av Mikael Persson

Ur albumet

Race
Foto: Jörgen Olsson
Team GAPET











© Copyright 2005-2019, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se