ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Styrelse
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Resultat & arkiv
Team

Tävlingsanmälan
Serieanmälan




ERCup
Teamforum

Internt forum för ERCup team

ERCup News 2006-09-02

Bägge bilarna i mål, men...

Äntligen var det dags igen, 2 månader utan racing, det var hårt men nu var vi laddade till tusen. Båda bilarna var genom gångna och fungerade som dom skulle. Fulla av förväntan anländer vi till Knutstorp lördags kväll, besiktningen går smärtfritt och vi kan checka in på Knutans nya fina stugor. Med nött och fläsk kött, nödraketer och whisky (för halsont) sitter vi och njuter av livet som vi inser inte kan bli mycket bättre!

Efter en lång natt med höga snarkningar väcks man 06:30 av Clas som kommer inspringande och ropar "Mikael någon har snott dina 19tums hjul!!!" Var på Mikael skriker "Nääää satan!" Mattias bokstavligen flyger upp ur sängen yrvaken och kommer hoppande med sovsäcken som en stor kondom. Niklas undrar om det är sant "jag kan inte se bilen utan glasögon"

Men detta var bara team chefens nya sätt att snabbt väcka alla (hämnd planer smides).

Väl nere på banan är det mesta redan klart, vi tar och går igenom körschema och laguppställning. Clas, Pieter och Kenneth kör #8 och Henke, Mattias och Nicke #80. Träningen går OK, vi får start nummer 15 (#8) och 16 (#80). Känns kul att få starta jämte sin team kompis. Andra team i bandepån undrade hur vi lyckades med detta och om det var planerat.

Starten tar Clas (#8) och Henrik (#80), det går fin fint men något konstigt måste ha hänt med tidtagningen. I depån kan vi se att Clas ligger på 6:e plats och Henke på 16:onde. Men det kan inte stämma för ute på banan ligger vi och kör efter varandra. Detta är dock inget vi i bilarna vet något om, utan kör på som vanligt.

Problemen började tyvärr tidigt denna söndag. Först går avgassystemet sönder på #8, så att det riktigt vibrerar i stolen. Clas ber teampersonalen förbereda och plocka fram så mycket som möjligt. Extra ljuddämpare plockas fram och Fredrik springer och lånar svets av något team han inte ens minns namnet på (tack i alla fall). Väl inne i depå ordnas felet snabbt med extra påhängs dämpare, men ett problem kvarstår. Vi har ingen att stoppa i bilen, var är Pieter?? Planen var nämligen att först ta in Henke för byte och sedan Clas, så Pieter hade fått tillstånd att gå på toa. Anledningen till att Clas i #8 kom in så hastigt var ett rökmoln som kom från motorn. Tredje gången detta händer på Knutstorp och på exakt samma ställe, ner för liton. Som tur var kunde vi inte hitta något fel på motorn, den gick som den skall och allt såg normalt ut, konstigt. Pieter kom tillslut lunkande nästan i tid och rullade iväg.

Snabbt därefter kommer Henke in för tankning och byte till Mattias. Efter en liten stund hör det från radion att Mattias har fått svartflagg, han har kört om under gulflagg sägs det. "Men jag har inte kört om någon ännu" svarar Mattias. Det går inte att bråka med ordningsmakten så 2 minuter i skamvrån blir resultatet.

Förmodligen hände detta i sluten av Henkes pass, han var jämsides med en bil på väg ner för liton när han ser flaggan längre ner. "Vad skulle jag göra jag var ju redan jämsides innan flaggan" svarar Henke.

Resterande del av Pieter och Mattias pass går bra, så nu var det dags för Kenneth att ta över rodret i #8 och Nicke i #80. Vi hade inför denna tävling införskaffat en pump som vi monterat i ett 60 liters fat. Tur var det, annars hade personalen aldrig hunnit fylla upp tankanläggningen igen när bilarna kommer in så snabbt efter varandra.

Kenneth och Nickes pass flyter på bra, utan några konstigheter. När Nicke går in i depå för tankning och sedan byte, står Henke redo när personalen fyller på soppa. Han ser att det ryker lite från motorn, hoppar in och kör bilen till depå, "det pissar ut vatten!" Vår nyaste rekryt är bil demontör Andreas Möller som här gör en jätte insats. Hittar felet med en gång och nästan liggande i motorrummet sliter bort slangen, kapar och sätter tillbaka på nolltid. Sedan kommer Nicke (efter ett rekord snabbt klädbyte) med vatten dunken, fyller snabbt som attan, så pass snabbt att hela Andreas arm blir genomblöt.

Nu vill vi inte ha mer problem, och det får vi inte heller, nästan. Synkringen till tvåans växel i bil 8 börjar bli riktigt dålig. För att spara på lådan kör vi tvåan hela vägen ifrån kurvan innan "idioten" och ut på rakan.

Henke stöter på helt andra problem under sitt andra pass. En vit Volvo fattar tycke för vår lilla Toyota och börjar stöta, inte bara en gång utan tre. Man tycker ju att när man fått nobben en gång så lägger man ner det, men Volvon var tydligen väldigt brunstig.

Dom fyra första timmarna av racet var det uppehåll och torrt före, femte timmen dugg regnade det och sista timman regnade det rätt ordentligt. Detta skapade ett litet problem för Mattias i #80 som saknar värme paket, vindrutan immade igen. Uppfinnings rik som han är löstes detta genom att dra ut luftslangen från sidorutan, trycka den förbi ett rör till buren och rikta upp mot fram rutan. En liten men duglig tittglugg skapades på så sätt, och han kunde ta bilen i mål på 9:onde plats strax efter Kenneth som kom i mål som 8:a i bil nummer 8:a. Senare hemma i garaget fick vi förklaringen till rökmolnet från 8:ans motor. En drivaxeldamask hade gått emot avgassystemet, spruckit så att fett sprutat ut på både blocket och avgassystemet. Nu ser vi fram emot finalen om tre veckor, precis lagom mycket tid för att hinna fixa till bilarna.

Hälsningar

Citius Motorsport
www.citius.se

 

Mer information

2006-08-27, 6 timmars långlopp, Knutstorp, Hyllinge MS


Visad: 720 gånger - Uppdaterat: 2006-09-02 av Mikael Persson

Ur albumet

Back on track
Foto: Jörgen Olsson
Team GAPET

ERCup
på YouTube




© Copyright 2005-2014, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se