ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



ERCup News 2019-10-14

Flying Fellows vann RM klass B på Kinnekulle Ring 13 okt 2019

 

Efter segern i ERCup tre veckor tidigare var det inte så mycket att åtgärda på bilen. Motorn hade bra kompression och det enda egentliga felet på 240:n var att styrväxeln hade lossnat lite. På detta RM som omfattar två klasser med deltagare från tre serier får man ha 225 mm breda däck så vi skaffade fyra st Yokohama A052 i dimension 225/45-17 som vi satte på våra 17 tums fälgar. Som reservdäck hade vi dock bara två 205 breda 16 tums A052, så om vi behövde byta så skulle vi behöva byta på en hel axel. Denna gång var det Hans B, Gert, Dan, Hasse och den inlånade föraren Thomas Hegge, som i många år kört långlopp med TDR-teamet på Hällered. Olle skötte kommunikation, Kenneth och Fredrik skötte tankning.

Vädret var bra med 10-12 grader och uppehåll, men på träningen var banan fortfarande fuktig efter natten. Så varvtiderna låg länge runt 1.05 men i det sista passet när Dan körde började det torka upp och han fick tiden 1.00.7 på det sista varvet, vilket gav oss 6:e startposition totalt, men 1:a i klass B.

Dan tog det första stintet och höll god fart med varvtider strax under minuten mest hela tiden, och bästa varvtid blev 58.7 på varv 43. Enligt tidsprotokollet fick han också en tid på 56.675 på det sista varvet innan bytet, men det måste vara ett fel i tidtagningen, (gällde fler team). När Dan kom in för byte efter 1 tim 15 min så var bränslet på upphällningen, så han slog om till reserven och det gick sedan i drygt 60 liter i tanken. Stoppet tog ca 2.06.

 

Hans körde det andra stintet men hade bara kört två varv när han ropade på radion att något var fel och styrde in i depån. Jag frågade snabbt om han slagit tillbaka strömbrytaren för reservtanken, och det hade han inte. Så utan att stoppa kunde han köra genom bandepån och ut på banan igen, så vi förlorade bara ca 20 sekunder. Även Hans kör stadigt varvtider strax under minuten och slår till med 58.5 på varv 132. Efter ett stint på 1 tim 14 min tar vi in Hans för tankning och byte och åter går det i ca 60 liter i tanken.

Efter en stopptid på ca 2.15 är Hasse ute i det tredje stintet. Vi ligger 5:a totalt men leder klass B,2 varv före Björnligans Porsche och 3 varv före Hegnets BMW. Efter ca 10 varv blir det VSC, men det är bara utkörning av mat till funktionärer. Jag säger till Hasse att hålla koll på att inte underskrida varvtiden 2.06 som motsvarar 60 km/h runt hela banan, och han svarar att han på loggern ser senaste varvtid 2.06.1 (!)

Vi håller tummarna att den officella tidtagningen inte har kortare tid, och senare i varvprotokollet ser vi att de registrerat 2.07.2. Puh! Allt verkar OK med bilen men Hasse får lampvarning för oljetrycksbortfalli några kurvor, så han fyller på oljereserven om ca 0,5 liter till motorn. Dagens bästa varvtid blir 58.3 på varv 162 vilket är nytt varvrekord för oss. Efter ett stint på 1.12 tar vi in Hasse för tankning och byte och återigen får vi i ca 60 liter.

Bytet tar ca 2.02 och Gert sitter nu i bilen. Vi har vid bytet tagit kort på däckens slitbana och vi ser att vänster bakdäck är nästan utan mönster. En bit in i stintet informerar Gert på radion att han fått lamptändning för oljetryck igen i några kurvor. Han får instruktion att ta det lite lugnt i dessa partierför att klara sig den återstående halvtimmen innan bytet, då vi ska fylla på mer olja. Så bästa varvtid blir 59.8 på varv 218, och sedan ligger varvtiderna strax över minuten. Vi tar in Gert så snart som vi vet att vi kan köra det sista stintet utan att få bensinstopp, så hans stint blir bara 58 minuter.

 

Inför det sista stintet bestämmer vi oss för att ta in bilen till depåplatsen för påfyllning av olja och skiftning av bakdäcken från vänster till höger sida. Vi hoppas att det blanka däck som suttit på vänster sida ska duga på höger sida till målgång. Stoppet inkl tankning tar 3.50 så de extra arbetena tar mindre än 2 minuter. Men det innebär att Björnligan och Hegnet tar in nästan två varv på oss, så nu är segern inte så självklar längre.

Hegge tar det sista stintet med uppgift att ta bilen i mål. Han lägger sig på varvtider strax över minuten vilket bör räcka för seger i klassen, och har bästa varvtid 1.00.8 på varv 295. Björnligans Porsche kommer in i depå med havererad motor så nu gäller det bara att hålla koll på Hegnet som ligger drygt 2 varv efter oss. När det är 20 minuter kvar så rapporterar Hegge på radion att han tycker sig se rök från motorhuven och undrar om han ska komma in för kontroll. Vi konfererar i depån, men röken tilltar och Hegge kommer in i bandepån för en snabb kontroll. En av brandbilarna har också uppmärksammat röken och följer efter in i depån. Vi ser att det kommer ånga/rök från vevhusventilationen men annars inga läckage, så vi skickar ut Hegge igen för att försöka ta bilen i mål. Han får instruktioner att köra max 5000 r/m och med 15 minuter kvar så ligger Hegnet bara ett knappt varv efter oss.

Hegnets BMW tar in 5-7 sekunder per varv och både vi och det danska teamet står och hoppar i depån av spänning. Men vi ber Hegge att öka takten och han kör två snabba varv på slutet vilket innebär att vi vinner klass B med 8,5 sekunder! Då var det skönt att efter 6 timmar se målflaggan vifta, för så många varv till hade vi inte klarat.

Vi är förstås väldigt nöjda med resultatet och med säsongen som helhet, men våra danska vänner på andra plats var nog nästan lika glada, då de har haft en jobbig säsong med många haverier. Kul att de ändå kommer tillbaka trots lång väg att åka från Danmark!

Vi gratulerar förstås också vinnarna i klass A, Ede Racing med sin vassa BMW Z4 och våra gamla ERCup-kompisar Citius Motorsport som körde sin BMW 3-serie nr 8 till en hedrande 2:a plats i klass A denna gång!

Nu får vi se hur det blir med de olika långloppsserierna till 2020. Fortsättning följer……

 

Olle Odsell

Pressmeddelande (text och bilder) för fri användning (Bildbyline Foto: Olle Odsell).

Mer information

2019-10-13, RM, Kinnekulle


Visad: 573 gånger - Uppdaterat: 2019-10-14 av Jörgen olsson

Ur albumet

23 Team GAPET
Foto: Jörgen Olsson
Team GAPET











© Copyright 2005-2019, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se