ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



ERCup News 2019-09-23

Snipp snapp snut – så var sagan slut……..

Så var dags för årets sista race i ERCup på Gelleråsen i Karlskoga, därefter Riksmästerskapet i långlopp på Kinnekulle och säsongen för vår Corsa närmade sig sitt slut.

Förra racet på Mantorp gick bilen riktigt bra, ända till motorfästet släppte förståss, därav packade vi bussen och lämnade verkstan med höga förväntningar.

Autoverkstan hade event på banan så vi fick inte vara där förrän efter 19.00, dock spelades det musik i tältet en bra bit över 95 dB till 22.00 och därefter rev dom tältet till nästan halvfyra på morgonen……

Vi hade inte ordinarier kock med oss så Håkan brassade hamburgare i stekpannan och vi blev mätta och goa och gick tidigt till sängs och stördes inte nämnvärt av tältrivandet.

Förarmöte kl 8.00 och träning/kval kl 9.00, bilen var i ordning, lite dålig tomgång kall bara då insugsflänsarna inte tätade 100% efter att dom brast i Falkenberg och vi lagade dom med metallpasta. När hon blev varm gick hon kanon ändå!

Själv körde jag första varven på träningen och Anders påminner mig på radion om att tänka på de kalla däcken, tror inte han säga meningen färdig förrän Corsan bjuder upp till dans och baken kommer i ett kast med ett par returer så jag är glad att jag stannar på banan. Vi körde till oss tredje tid till slut och framför allt kändes bilen riktigt bra, Håkan har inte kört en meter ännu i år så han tog starten, tappade lite på tättrion men efter hand så rullade det på riktigt bra och vi var

t o m upp i ledning en period.

Vid varvning av en bil såg den bilen inte oss och bytte spår så Håkan satte vår högra flygel i hands bakända, krossade vår front och framskärmen flög av. Vi hade ingen ny skärm med oss men en funktionär plockade upp den gamla och lämnade in till oss och vi blev anmodade av tävlingsledningen att montera den. Efter lite plåstrande nya fästen på den gick vi in och skruvade fast den och säkrade lite extra med en racemekanikers bästa vän – silvertejp!

Under tiden bytte vi chaufför och undertecknad ger sig ut, bilen går sjukt bra, tar ett antal varv att få upp tempot men jag har ändå svårt att hänga med de snabbaste, dessutom varvningar nästan hela tiden så man får inte många rena varv. Ett antal varvningar går på guds försyn och man får tvärnita och ligga kvar till bättre tillfälle, lite jobbigt när man ligger 2-3:a och vet att man måste sätta varven om man ska hänga med. Bara något enstaka eget misstag med någon sen inbromsning bl a i hårnålen, en hård inbromsning kurvan efter hårnålen ställde sig bilen på tvären! Fattar ingenting och har aldrig varit med om det så innan, rätade docjk upp sig så fort jag släppte bromsen och jag kom igenom kurvan.

Efter uppskattningsvis en timme och jag har precis växlat upp ut på startrakan så smäller det till och rasslar rätt friskt, första tanken att nu gick en drivaxel. Dock börjar det ryka betänkligt och jag befarar det värsta,  fanns ingenstans att ta vägen så jag svänger in på gräset efter depåutfarten och då ser jag mörk rök och inte bara vit och jag meddelar via radion att det brinner och jag inser att jag ska nog snabbt ta mig ur bilen…….

Rescue bilen kommer ganska snabbt fram och ut kommer 2 funktionärer med varsin brandsläckare, jag informerar att det brinner och kastar mig fram för att sakta kunna lyfta på motorhuven så dom kan släcka, men nope, han får inte loss sprinten först, hela motorrummet brinner och där står jag med huven upplyft och en man i brandkläder som inte fårigång brandsläckaren, jo jäklar där fick loss sprinten och pulvret sprutar – rakt i ansiktet på mig! Han lyckades trycka in handtaget innan munstycket var riktat mot branden och jag fick hela ansiktet täckt med pulver, släpper motorhuven och kastar mig bakåt för att komma undan, skakar av mig pulvret för det brinner ju under huven!  Lyften huven igen och ber honom rikta munstycket mot branden istället denna gången och barnden slocknar omgående. Bakom Amcorräcket har Anders sprungit fram då han blev rädd när jag ropade in att bilen brann och han ser hela förloppet, tror ni han skrattar när han ser att brandmannen riktar brandsläckaren rätt i mitt ansikte och trycker av! Vet inte hur aggressivt detta pulver är, ett öga svider och rinner lite när jag skriver rapporten men jag tänkte inte på att gå till sjustugan och skölja ögonen.

 

Som ni säkert förstått tog racet slut där, man kunde titta genom motorblocket och en funktionär kom med en förvriden metalldel han hitta på banan, det visar sig vara nedre delen av en vevstake inkl överfallet som letat sig ut från vår före detta ilsket tjutande motor.

 

Riksmästerskapet blir därmed ett minne blott, förra årets riksmästerskap fick vi svart flagg med en dryg kvart för man ”tyckte det luktade olja” från vår bil, vi ledde då i ERCup för första gången inför målgång och på väg att bli den första framhjulsdrivna bil som skulle vunnit en deltävling ERCup, så blev det nu inte.

Hade inte motorsport varit så förbaskat roligt hade vi nog börjat spelat schack eller golf eller något sådant, men icke! På hemvägen flödar idéerna vad vi stoppar i Corsan för rova och vad vi kör nästa år!

 

Indy Car med Felix på femte plats och Marcus på sjätte mitt i racet gör att nu slutar racerapporten och vi hoppas i soffan för våra svenskar!

 

Racehälsningar från ALT Racing!

 

Pressmeddelande (text och bilder) för fri användning (Bildbyline Foto: Jörgen Olsson).

Mer information

2019-09-21, Race 5, Karlskoga


Visad: 560 gånger - Uppdaterat: 2019-09-23 av Jörgen olsson

Ur albumet

MotorEvent Racing
Foto: Mikael Persson
Aktuellmotorsport.se











© Copyright 2005-2019, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se