ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



2
dagar kvar till
Race 5
den 21/9
Karlskoga

ERCup News 2019-08-19

Andra halvlek i full gång!

Så var andra halvan av ERCup i full gång, ett över 2 månader långt sommaruppehåll gjorde att vi var extra taggade och laddade för 4 fjärde racet, denna gång på Mantorp Park med MSLS som arrangör och 35 bilar på startplattan!

Den serien kör normalt 8 timmar mot våra 6 timmar vilket innebär att det inte var någon träning/kval på morgonen som vi brukar ha utan här startar man efter placeringen i tabellen och ERCup placerades efter MSLS vilket innebar at vi hamnade i rad 16 som 33:e bil. Vi var sugna på att testa köra 8 timmar så skulle dessutom alla 6 chaufförer få köra denna gång men det beslutet skulle vi ta under dagen beroende på hur allt rullade på, men allt kändes 110% så varför skulle det strula.

Alla team är taggade till max redan på förarsammanträdet och när man fick reda på att något ERCup-team skulle åka 8 timmar blev det genast protester från något team, ”ERCup byter chaufför vid tankning, det gör inte MSLS så det är inte rättvisst om vi ska tävla mot varandra”, måhända men att vi har 60 liters tank och inte får sitta kvar i bilen vid tankning mot deras 100l var det ingen som nämnde….., vi tog då beslutet att fimpa tanken att köra 8 timmar då det skulle försämra vår möjlighet i ERCup:s 6-timmars.

 

Det skulle komma regn efter lunchtid, våra regnspecialister Micke och Håkan la vi därför sist och undertecknad, Peter, tog starten. Det var segt, jag hade väldigt trögt att få upp farten, lite beroende på de kalla däcken när vi inte kunnat värma upp dom på träningen, kan säga att vår Corsa är rätt spännande då eftersom det tar en stund att få tempen i bakdäcken och ett par gånger i kurvan efter start och mål och i parisern därefter var man på väg att byta färdriktning, allra mest spännande var det typ andra varvet ut på start och mål som gav en sladd med ett par returer som inte sällan slutar med att man vänder bilen in i muren……. man hinner tänka mycket på konsekvenserna dom sekunderna! Det tog nästan en halvtimme innan jag fick tillbaks förtroendet och vågade pressa, för det går att åka fort i många kurvor och partier på Mantorp, något som känns i nackmusklerna dagen efter, de nya hjälmarna vi måste använda är mycket tyngre och det känns.

Jag kom långt efter i fältet men lyckades i alla fall komma halvägs upp och Algot gick efter en dryg timme ut på en 16:e plats. Algot ropar in efter en kvarts körning att det smäller i framvagnen när han växlar ner, vi har inga teorier så ber han prova koppla vid nedväxling. Efter en halvtimme på stinten blir det gulflagg och det visar sig att vår Corsa står precis strax efter infarten till depån utan drivning.

Vi får åka bärgare in i depån och kliar oss i huvudet, inre drivknuten har glidit ur tripodhuset, precis det som helt oförklarligt hände förra året och som var en av orsakerna att vi bytte kaross.

Eftersom dagen redan var förstörd letande vi vad som kunde vara orsaken, då ser Anders att ett av de stagen han monterade på semestern för att styva upp framvagnen var krökt, och därpå stod motorn! Bakre motorfästet var loss, visar sig att en svetsmutter i bottenplattan på bilen utmattats och slitits loss och motorn trillade ner tillräckligt för att drivaxeln skulle ”bli för kort”. Då visste vi felet och bara att börja laga, som väl var kom vi åt det nu stora hålet inifrån bilen så med ett par stora brickor kunde vi få fast motorfästet, ett nytt tripodkors monterades och vi var redo för körning, tyvärr tog hela reparationen 1,5 timmar så vi var tveklöst sist bland körande bilar. Anders tar över bilen för vår tredje stint drygt 3 timmar in i racet, nu hade det dessutom börjat regna, Anders favoritunderlag – eller inte ….. , men efter ett antal varv fick han upp bra tempo även på halt regnunderlag och när det var dags för byte hade han så roligt att han knappt ville komma in!

Regnspecialist Micke tar vid för sista stinten och nu ökar regnet till Mickes förtjusning, vi är nu bland de snabbaste på banan då effekt inte har så stor betydelse i vätan och vi la inte ens på regndäcken
p g a vår placering. Micke har också väldigt roligt ända tills slutet på racet, då får han 2 TCR-bilar innanför sig på långa rakan som ska köra om honom, bara det att det precis kommit mer regn så bägge bromsar på sig och åker rakt ut i lecakulorna, Micke har då ingen stans att ta vägen och måste också köra rakt fram men kontrollerat för att inte bränna in i sidan på 2 halvmiljoners bilar. Bilarna blir uppdragna på banan och kan fortsätta och då återstår endast ett varv och vi lyckas ta målflaggan. Jag måste bara nämna ERCup-teamet Björnligan som efter 6 timmar ligger 3:a i totalen av samtliga bilar när vi tar målflagg efter 6 timmar, en bedrift när man tittar på de bilar vi möter i MSLS.

Det blev en dag som inte var vår bästa, istället för att alla 6 blev det 3,5 som fick köra…., men vi tog oss i mål och vi vet vad vi har att göra på bilen, vi har ännu en gång konstaterat att vi har en bil som är oerhört lättkörd och välbalanserad ( med varma däck  ) och lite finlir till på den så har vi en riktigt potent bil.

Hem i verkstan, tvätta temafordon, skruva bil och den 21 september drar vi till Karlskoga och Gelleråsen, denna gång med NSHC.

För våra sponsorer blir det event den 8 oktober, vi har platser till salu så hör av dig om du vill vara med, det blir i år Uråsa med lite trafiksäkerhet, lite skoj och avslut med ett hejdundrandes Folkrace där vi korar årets mästare!

Håll ut, denna gång är det bara en dryg månad till nästa race!


Racehälsningar från
Team ALT Racing
Peter, Anders, Håkan, Micke, Algot och Johan

Mer information

2019-08-17, Race 4, Mantorp


Visad: 246 gånger - Uppdaterat: 2019-08-19 av Jörgen olsson

Ur albumet

14 ALT Racing.
Foto: Jörgen Olsson
Team GAPET











© Copyright 2005-2019, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se