ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



2
dagar kvar till
Race 5
den 21/9
Karlskoga

ERCup News 2019-06-06

Deltävling 3, Generalrepetition i Falkenberg inför Västkustloppet

2 juni var det dags så dags för Falkenberg, en bana vi trivs på och som passar vår Corsa väldigt bra, tyvärr gillar hon inte att hålla igång 6 timmar här

Vi har haft en drivaxel rätt upp under pedalstället när vi låg högt upp med bara 17 minuter kvar……, drivknutar som gett upp och även andra strul men nu, nu är det dags att allt ska gå vår väg!

Alla var taggade efter strulet på Karlskoga med först en drivknut sedan hela drivaxeln som gick av – reservaxeln låg kvar hemma i verkstan för er som minns….

Bussen nyservad och med nya luftbälgar bak var vi packade och klara att åka – klick…… , bussbatteriet urladdat medan vi lastade, i med laddaren och lugnt och fint sätta oss och vänta en halvtimme.

Nu har vi haft vår otur och vi laddar ytterligare med IndyCar i Detroit på lördagkvällen, någon hade någon fotbollsmatch med några engelska lag igång men han somnade snart ifrån. Det gick inte så bar för våra svenskar.

Förarmöte kl 8, träning och kval kl 9 som gav tredje startrutan kändes bra, 10.15 går starten och undertecknad har första stint, hängde med ganska bra några varv men sedan drog Citius och Björnligan iväg i ett eget tempo. Själv hade jag en skoj första del med Flying Fellows, vi bytte plats några gånger, efter en halvtimme tycker jag mig ha läger under kontroll - då kommer en vit BMW till höger om mig på rakan precis när jag ska svänga höger in i chikanen, pang i bygget som John Cleese hade sagt….. , gick dock bra, Citius vita nr 80 bromsade på sig och jag såg inte dom kom bakom, spliten fram blev mindre och vi får plasta lite front annars skadades inget, full fart igen och Citius var väldigt snälla när jag kom ifatt dom igen 

Nu ser jag en rödlampa lysa, laddningen ligger bara på 11,3 V, rapporterar in till depån. Vi kör dock vidare men med ett öga på voltmätaren och ett på vägen och radiotrafik fixar inte jag koncentrationen, en sak i taget! Resultatet blir missad bromspunkt, missad apex m m och jag tappar Flying Fellows, dessutom lyckas jag klippa gräs när en bil snällt och väldigt snyggt håller undan medan jag tittar på mätare och missar fullständigt krönet efter chikanen. Även här håller bilen men volten sjunker snabbt och efter en tre kvart är vi nere under 9 V, precis när jag passerar depåinfarten så lägger servon av, elektrisk…. , jag ropar in på radion att jag kommer in men ingen svara, tro tusan det, batteriet räckte inte ens till att driva radion och nu börjar bilen hosta och jag tar mig precis runt ett varv och efter depåinfarten dör bilen så teamet får knuffa in den.

 

Vi börjar felsöka generatorn, var beredda att byta men den sitter sjukt trångt, då hittar vi felet, en kabel har skakat loss i sin kabelsko, inte vilken kabel som helst, pluskabeln från generatorn!

Ny kabelsko klämd efter all konstens regler och bilen går som en dröm igen, Johan kastar sig ut men vi glömmer byta förarskylten! In igen och byta skylt så vi inte får straff för körtiden och ut igen, vi tappar 15 varv, hoppar att tanka och Johan kan köra nästan en timme innan bilen börjar bluddra, snabbt in och Algot ger sig ut med nytankad bil, kommer snabbt in i det och sätter vårt snabbaste varv för dagen, tror tusan det, efter en timme ropar han in att gasen har hängt sig!

Ny felsökning och tappar återigen en massa varv, efter en bra stund och något provvarv hittar vi en fjäder som krupit in mellan 2 glidytor och låser spjällen halvöppna, förslår att vi klipper den men får till svar att ”sådana köper man inte på ICA”, till slut klpps den i alla fall och Micke går ut på nästsista stint, dessutom på nya framdäck, nåja, skrubbade var dom nog. Full fart och vi snabbast på bananflertalet gånger, Anders tar vid för sista stinten och även han bitvis snabbast på banan men vi ligger hopplöst långt efter och lyckas bara köra upp oss 4 platser.

Trots allt ett roligt race och vi fick målgång till slut men lite bedrövade att det ändå skulle tetas lite, och när vi skulle hem – ja just det, batteriet till bussen var slut så vi fick ladda lite innan vi kunde ta oss hemåt….

Trots allt en rolig dag, många nära och kära på besök, inte minst Edvin, undertecknads barnbarn som fick åtnjuta en bantävling klart nöjd efter att varit på rally på lördagen och uppfödd på crosstävlingar

Nu laddar vi om, plastar lite front och bygger en ny split innan vi drar till Mantorp 17 augusti!

Vår hemsida har vi släckt ner om ni undrar, men vi försöker vara mer aktiva på facebook, gå in på ”team ALT Racing” så hittar ni oss och inte minst en film med 2 varv per pilot från helgens Falkenbergstävling.

Trevlig sommar alla
önskar vi i
Team ALT Racing!

 

Pressmeddelande (text och bilder) för fri användning (Bildbyline Foto: Jörgen Olsson & Algot Kjellsson).


Visad: 483 gånger - Uppdaterat: 2019-06-05 av Jörgen olsson

Ur albumet

43 Fyra3Racing
Foto: Jörgen Olsson
Team GAPET











© Copyright 2005-2019, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se