ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



ERCup News 2018-10-15

Svart och orange i centrum!

Racerapport från ALT Racing, Opel Corsa. ERCup original och FWD-cupen. RM och ERCups finaltävling 13/10 på Mantorp Park.


(Fler bilder kommer att bifogas, när tekniken tillåter.)

I helgen har vi åkt finalen i ERCup och av SBF utlysta Riksmästerskapet i Endurance racing på Mantorp park.

Jag vill börja med att be alla team som läser detta om ursäkt att vi inte närvarade vid prisceremonin, men ilskan och besvikelsen i vårt team var så stor att jag tror det var lugnast.

 Jag börjar bakifrån denna gång: när en knapp timme återstår leder vi ERCup med Hegnet och DK vilt jagande bakifrån, Hegnet tar in lite men DK tar in ca 2 sek per varv och vi räknar fram att det kommer att bli en strid på kniven mellan dessa tre team. Tyvärr får Hegnet problem med något när tekniken lägger sin hand över tävlingen och får bryta.

Kvar är DK vilt jagande bakom oss, med 30 minuter kvar får vi fram att vi bör klara oss t o m med några sekunder marginal i mål.

Då, med knappt 20 minuter kvar av racet får vi svartflagg med orangea pricken, d v s Teknisk flagg, åk i depå för åtgärd! Vi tar genast kontakt med funktionärerna och får reda på att vår bil ”luktar olja”, vild radiotrafik utbryter om Anders som kör ser eller känner något i bilen, nej, vi har fullt oljetryck och växlarna går i normalt och inget oljud från drivknutar eller annat, genast tappar Anders fokus och vi tappar 5 sek per varv p g a detta. Vi förklarar för personalen att inget är onormalt och det ryker ju inget men dom står fast, jag som teamchef rusar då upp till tävlingsledningen i tornet och förklarar för även dom att inget är konstigt med bilen, vi har alltid haft lite oljeläckage från motorn men bara så det fuktat lite vilket inte vi tycker är så lustigt när man kör på 6-7000 rpm i 6 timmar! Vi har dock inte känt någon oljedoft och gjorde inte så nu heller.

Tävlingsledningen vägrar lyssna på mig och bara avfärdar mig och säger att domslutet står kvar.

Med 12 minuter kvar av racet får vi gå i depå för kontroll och tekniska chefen är med och letar under huven och kan inte hitta något och vi känner heller ingen oljelukt.

Ut igen och nu har vi fallit till andra plats, en tävlings största förlorare! När vi går ut kommer en BMW rykande förbi och har förmodligen blåst bakaxelväxeln eller diffen, inte lustigt det luktade växelolja vid banan…….

Vi är tävlingsmänniskor, visst är det jäkligt roligt det vi håller på med men att vinna är det stora målet. Vi vet att funktionärerna ställer oftast upp idéelt men vi lägger både tid och i vårt tycke stora pengar på detta, vi har alltid jobbat för att det ska gå att vinna med en framhjulsdriven bil och nu hade vi efter 13 år chansen! Då blir vi som ledande bil avflaggade för att det ”luktar olja, men ingen rök”, en enligt mig fullständigt horribel anledning att skicka en bil av banan i ett avgörande slutskede och avgöra racet på, det kunde t o m avgjort hela slutresultatet för ERCup 2018.

Jag gick till tornet efter och försökte lämna en regelrätt protest men tydligen går inte det att göra för denna typen av domslut. Jag är på sätt och vis glad för det för vinna vill man göra på banan och det hade blivit sjukt jämnt mellan oss och DK till mållinjen.

När vi inte fick så mycket som en ursäkt från tävlingsledningen eller ens en hint om att det var hårt dömt när det visar sig vara en annan bil som förmodligen luktade så kokade teamet och jag är glad att ingen av dom gick till tornet efter.

Jag hoppas ni har förståelse, vi missunnar absolut inte DK till segern, ni jobbar grymt, jag tror ni förstår att det inte handlade om nonchalans eller dåliga förlorare.

 

Nu börjar vi om från början, pusssst. 

Vi anländer på kvällen och har även en husbil med fans ( eller arbetskamrater…) som vill känna på depålivet och se vad vi håller på med tävlingsdagen. Vi intar som vanligt en god middag som Johan förberett hemma. På kvällen kommer grannen, våra kamrater i Gapet, och visar en tårta med marsipanbild på hela teamet, dom ska starta sitt 70:e race! Dagen efter berättar dom att vi ska starta vårt 71:a race!

Mickes gamle racekompi s Rikard Bengtsson är med och vi sitter rätt länge och löser rätt många världsproblem tillsammans med våra andra gäster Magnus och Christoffer.

Lördag och racedag, ett förarmöte där 2 olika serier med helt olika syn på vad som är säker tankning ska samsas……. , det löser sig och nu är det bara partiledarna kvar som ska komma överens.

Träning och kval drar igång, det rullar på och vi får ihop 8:e tid. I slutet på träningen kommer dom och säger till oss att vår bil låter för mycket, d v s över 95 dB När vi var och tränade på Falkenberg i våras hade vi problem med ljudet och gjorde ett antal förändringar både på insug och avgas och vi har inte haft några problem. Nu var det start om ca 40 minuter och problem igen! Vi letar upp våra gamla rörstumpar som släpper ljudet på sidan då funktionären som säger till om ljudet ger oss hinten att det kan ge resonansljud om man släpper under bilen, vi sätter najtråd i änden för att det ska slå sönder ljudet och slutligen strajpsar vi fast en svetshandske mellan huv och ruta för att förhoppningsvis dämpa lite insugsljud också.

Det löser sig och vi kommer till start, det gör dock inte det prövade teamet Citius som leder serien med 33 poäng före oss. På Falkenberg blev dom regelrätt avträngda av banan och skrotade sin första bil, på Kinnekulle för 14 dagar sedan fick dom vattenplaning halvvägs in i racet och slog sönder hela bilens vänstersida så pass att förarens hjälm sprack. Dom kämpar som djur och kommer ut på banan igen! Och nu på kvalet har dom en ersättare till föraren som fick vattenplaning på Kinnekulle, han gör ett litet misstag i utgången till start och mål, bilen vänder och slår i muren på högersidan! Dom kommer inte start men sliter återigen som djur och kommer ut, då, efter några var går en drivknut som förmodligen fått stryk vid smällen. Dom måste köra i alla fall 25 % av racet för att säkra segern, annars går vi, ALT upp i serieledning om vi tar en pallplats.

Håkan som tar starten trivs på Mantorp, efter att bl a kört SLC 24 timmars har han ett par varv här….

Opps, efter en timme har vi något som skramlar under bilen, något är löst, in i depån och det visar sig att diffusorn släppt i framkant, snabbt av med den och ut igen, skit också, vi tappar ca 2 varv.

ALT Racing i depå

I täten rusar ett antal MSLS-bilar iväg i en ruskig fart, motorer på 400 kusar och tankar på 120 liter gör oss i ERCup chanslösa till totalsegern i torrt väglag, bara att acceptera, vi kör i olika serier och där i olika klasser så alla vet förutsättningarna när vi kommer hit, det är ändå riktigt roligt att köra ihop.

Det rullar på och vi klättrar uppåt igen, efter 3 timmar är vi åtta i Riksmästerskapet och tvåa i ERCup.

Vid ett byte visar det sig att ett bakdäck är slut, kvällen innan kom vi fram till de mjuka däcken för regn måste hålla bak för att bättra greppet lite, det gjorde det inte…..

Efter 4 timmar fortfarande åtta men etta i ERCup då vi lyckats passera våra danska kompisar.

När vi går in i sista timmen ligger DK 1 minut före oss och på sjätte plats men har ett byte kvar, Hegnet ligger varvet bakom oss.

När DK byter kommer dom ut dryga minuten efter oss, vi ligger nu sexa i Riksmästerskapet och etta i ERCup. Sekund för sekund tar dom in på oss och om ni orkade läsa hela första stycket har ni facit kvar på denna nagelbitare som tyvärr inte fick avgöras på banan. Vi slutar som nia i Riksmästerskapet, helt ok med topp tio i detta gäng av de bästa.

I ERCup ”original” vinner vi då DK kör med större motor denna gång, i ERCup ”totalt” blir vi dock tvåa bakom DK.

Ett riktigt stort grattis till Citius som trots alla motgångar höll ihop detta och total vann ERCup, det hade varken varit roligt eller värdigt att vinna serien med er i depån!

Grattis också till DK! Ni gjorde en hedersvärd comeback som vi hoppas består.

Stort grattis också till EDE m fl MSLS team som tog storslam, det räcker inte bara med stora motorer och snabba bilar, det gäller att håll ihop det ett helt race också som ni lyckades med.

Tack till ERCups förtroendevalda, alla funktionärer, våra sponsorer, medtävlare m m för ett roligt racingår.

Själva har vi bestämt oss för att skrota vår bil efter denna tävling!

ALT Racing gamla bilen

Men bygga en ny på den reservkaross av samma modell vi har stående då vi har en fantastisk drivlina och motor. På Kinnekulle delade sig torpeden från bottenplattan och våra företrädare har varit och kapat både här och där så vi ser driftsäkerheten i gamla karossen förbrukad.

 

Vi är övertygade att ERCup kommer att bestå och bygger efter det reglementet, redan på Mantorp fick vi höra ett par team som planerar comeback och detta ser vi fram emot.

Att möta andra serier är också roligt även om vi kör olika reglemente då man utöver tävla mot fler bilar även får träffa nytt härligt racefolk!

 

Nu släcker vi ner racerapporterna till nästa år, även i verkstaden tar vi rast men bara en vecka, dock ska teamfordonen vinterberedas så helt utan racing blir det inte denna veckan heller J.

 

Följ oss gärna på facebook ”Team ALT Racing”, där kommer vår fb ansvarige Algot garanterat ge er uppdateringar från garaget och håll ögonen öppna: jag kan nästan säkert utlova en intressant tävling framåt juletid!

 

God Jul allihop! Snart är det vår igen och asfalten torkat upp!

 

M V H

Team ALT Racing

Peter, Anders, Micke, Johan, Håkan och Algot


Visad: 371 gånger - Uppdaterat: 2018-10-17 av Magnus Krokström

Ur albumet

ERCup final Mantorp Park - Citius och Halta
Foto: Jörgen Olsson
Team GAPET

















© Copyright 2005-2018, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se