ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



2
dagar kvar till
Race 6
den 24/9
Kinnekulle

ERCup News 2017-08-19

Citius Motorsport summerar första halvan av säsongen i ERCup

Vi avslutade 2016 med serie seger i vår Toyota MR2. Detta tyckte vi var ett värdigt slut och vi i teamet behövde något nytt efter att kört MR2 i 11 år. Sagt och gjort, vi köpte Skararp Motorsports BMW E46, ERCup seriesegraren från 2015. Kan varmt rekommendera våra race kollegor som tänkt tanken att byta bil, gör det! Man blev som barn på nytt och allt var jätte roligt, verkligen en nytändning!

BMW bilen köptes i december 2016, som vi brukar säga i Lego sats. Den var krockad och demonterad och så skulle diverse uppdateringar och ombyggnationer göras. Tex ny växellåda, nya bromsar & ny framvagn, tiden gick och vi han med det viktigaste men inte allt. Och just det, vi tyckte förmodligen inte vi hade nog att göra så vi köpte även en gammal racebuss i samma veva.

Tävling 1 – Sturup

Ingen succé tävling för vår del med diverse krångel, mer eller mindre allt hade dock anknytning till sådant vi inte riktigt hunnit göra klart. Bra kvitto på att bilen är snabb fick vi i alla fall med varvtiden 1.08,056, cirka 1 sekund snabbare än vi klarat med Toyotan. 12:e plats i mål eller tredje sist, vilket låter bäst…

Tävling 2 – Falkenberg

Pressen låg på, vi segrade förra året med vår Toyota på Falkenberg och Skararp hade tidigare vunnit 3 gånger i rad med BMW´n på Falkenbergs banan. Teamet hade tills nu åtgärdat och förebyggt felen som uppstod på Sturup. Började bra med Pole position, en sämre race start gjorde att vi föll ner några platser direkt men var snabbt uppe i ledning igen och kunde sedan hamra på utan några tekniska problem och tog en skön första seger före 2 Fast for 4 You och Hegnet Motorsport.

Vår andra bil, BMW E36 nr 80 deltog även den på hemmaplan och kom på sjunde plats.

Tävling 3 – Mantorp

Denna tävling kördes ihop med långlopps serien NSHC vilket var trevligt då det var fler bilar med. Ett både bra och dåligt kval, pole blev det (tredje för året) men grenröret sprack. Gänget i CM Carparts hade med sig svets och DOD en bra svetshjälm, tack för lånet. Niklas la på en jätte ful älg svets men grenröret höll och vi segrade med åtta varvs marginal. Ytterligare en tävling utan några som helst problem med bilen, förutom grenröret då.

Testkörning Falkenberg

Lite sommaruppehåll och vi hittade några brister i materialet som vi åtgärdade samt att vi passade på att uppdatera lite. Testkörning på Falkenberg onsdag innan race, bilen går as bra och uppdateringarna kändes toppen. Redan efter 20 minuter får bilen åka bärgare in till depån, ventilsallad och total ras på motorn, ridå!...

Vi var totalt likgiltiga och så nere, då kommer gentlemännen i teamets andra bil (BMW E36, nr 80) fram och säger ”Ni kan ta vår bil och köra resten av säsongen med, ni leder ju ändå serien”. Snacka om att man blir rörd, dessa herrar var anmälda till Knutstorp och hade satt av tid i sina kalendrar för det. Tokar som vi är tackade vi ja, men… vi skulle först försöka laga vår BMW E46. Det fanns ju 2 dagar till race. Planen var att köpa en begagnad original BMW motor med större cylindervolym och stoppa i. Torsdag morgon klocka 06:15 börjar vi riva ur motorn, 11:00 åker Nickes far ca 15 mil för att hämta en motor. Vi mekar non stop hela torsdagen och på fredagen börjar vi lika tidigt, runt halv två blir vi klara att åka för att mappa. Tiden går och vid 16 tiden har jag fortfarande inte hört något, fram åt 17:00 får jag ett SMS, ”Dåliga nyheter, motorn tappade oljetryck – ras” Jag mådde dåligt på onsdagen när race motorn rasade men känslan som infann sig nu är svår att beskriva. Det var så många timmar teamet plus vänner (tack Jocke, Samuel & Roffe) hade lagt ner och så rasar motorn direkt. Det finns bara inte…

Tävling 4 – Knutstorp

Ringde Niklas på kvällen innan race och han mådde om möjligt ännu värre än mig, ”Jag kör inte i morgon, jag gör bara inte det” sa han. Jag förstod honom men skickade senare ett SMS till honom och Viktor med meddeladet, vi har gjort vagnbyte och kör resten av säsongen med ”gubbarnas” BMW E36. Niklas åkte med ner och när vi väl var på plats på Knutan var allt ”som vanligt” igen. Vi behövde lite inkörning på bilen och inte hjälpte det med att en kabel till transpondern hade lossnat som tog lite tid. ”Endast” tredje starttid, attans. Inte för att startposition har någon större betydelse i långlopp men det är mycket prestige. Nu hann vi inte ut till starten trots att vi inte hade något speciellt att göra mellan kval och race så det blev start från depån.

Efter 20 minuter lossnar ett huv lås, tog ett varv att fixa. Efter halva racet fyllde vi på olja vilket tar lång tid på Knutan då man behöver gå in i maskindepå och sedan köra i gånghastighet längst ner till början av depån och ut. Vi var uppe i ledning några gånger och i slutet av loppet var det spännande då team Power ledde och vi knappade in från en andraplats. Med 4 minuter kvar av racet ligger vi 10 sekunder efter, då stannar bilen. Hela teamet sitter och följer prickarna på live kartan och ser att vår bil har stannar. Över radion hörs ”Jag har fått punktering tror jag”. Nu var det inte punktering utan en växellåda som sprack, tredje plats blev det. Två blev Fyra 3 Racing och vann gjorde team Power, grattis! Ni är väl värda denna seger efter allt strul ni haft.

Nu laddar vi om och skall plåstra om BMW´n, ny växellåda lär behövas. Vår andra bil skall vi fixa även den men den kommer förmodligen inte åter förens det är dags för SBF final på Mantorp i oktober.

Fler bilder i ERCup's fotoalbum

/ Clas Fransson
Citius Motorsport
www.citius.se

Mer information

2017-08-05, Race 4, Knutstorp, Hyllinge MS


Visad: 409 gånger - Uppdaterat: 2017-08-19 av Mikael Persson

Ur albumet

Prispall

















© Copyright 2005-2017, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se