ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



2
dagar kvar till
Race 6
den 24/9
Kinnekulle

ERCup News 2017-07-11

No limit racing tog äntligen målflagga i ERCup

Äntligen fick vi ihop bilen så vi kunde provköra under tisdags träningen på Sturup Raceway med några dagar kvar till Mantorp tävlingen. Såklart skulle allt inte flyta på och vi hade ett turbotryck som bråkade. Det var bara att åka hem och beställa delar. Dessa kom lagom till fredag, och monterades med målet för avresa till Mantorp på lördag. Vid provkörning under fredag kväll verkade bilen fungera betydligt bättre. Under lördagen ställdes bilen ut på Svedala festivalen för att göra lite reklam för Svedala motorklubb och ERCup, så avresan blev lite senare än vanligt.

Jag kom upp till Mantorp runt halv tio och ställde bara av bilen och tog ett varv i depån och hälsade på några team innan jag mötte upp Ulf vid stugan vi hade hyrt.

Upp tidigt som vanligt och avresa ut till banan för besiktning av bilen och uppackning. Denna deltävling körde ERCup ihop med NSHC. Träningen började kl 9 och vi märkte direkt att turbotrycket levde sitt eget liv. Halvvägs in på träningen försvann trycket och vid närmare koll upptäckte vi att en turboslang spruckit, vi körde klart träningen så alla förare har lagt några varv runt banan. Vi hade lite mer tid än vanligt mellan träningen och lineuppen så det fanns gott om tid att byta slang här. Vi brukar ha ett ganska bra reservdelslager med slangar och dylikt med oss men denna slang fanns inte med så klart denna gång. Men med några Macgyver trix, gick det att bygga ihop lite andra slangar till en lösning som fick duga.


Det blev stående start då NSHC har detta förfarande på sina tävlingar. ERCup’s bilar ställde upp först enligt kvaltiderna och NSHC ställde sedan upp enligt deras tabell. Efter ett problemfyllt kval hamnade No limit racing i sista led ihop med Team Gapet. Jag tog starten, och kan bara säga att det är roligt med så många bilar på startlinjen. Under de första varven blev det ett stort manfall på bilar och en hel del varv under VSC. Jag hade en rolig kamp med Team Gapet som kördes av Tyrone men med ett strulande turbotryck och Team Gapet som hade en betydligt bättre fart än oss på rakan, kunde jag inte hålla dem bakom mig. Efter ungefär en timme så gick jag in och tankade och skiftade förare till Frank.

Vi fortsatte ha problem med vårt turbotryck men beslutar oss för att försöka köra igenom det och ta målflagga då det var senast i september 2016 det hände sist. Under timme två så lossnar vår turboslang och vi tvingades i depå. Detta lagades ganska fort och vi kunde köra ut fortsätta jaga varv. Tyvärr fick Team Gapet bryta under timme två, med en bil som inte ville driva mer, det är alltid tråkigt när vi inte kan göra upp om det på banan.

Ulf gick ut på tredje stinten, bilen fortsatte bråka med oss men fungerade fortfarande efter två timmars race. Ulfs pass avlöpte utan några större problem och vi går in och byte till mig med en enda målsättning att ta bilen i mål. Under mitt pass så får jag höra via radion att vi nu var två:a i den framhjulsdrivna kuppen efter att ALT racing tyvärr hade fått bryta. Nu gällde det verkligen att ta bilen i mål då vi tappat många poäng när vi inte kunde komma till start på Falkenberg. Jag skiftade av till Frank och hans pass avlöpte ganska bra.

Ulf gick ut på sista passet och nu var det nära att vi skulle lyckas ta målflagga. Ulfs sista timme går bra sånär som en något fel på bakvagnen vilket gav sämre vägegenskaper samt slitna bakdäck. Och när målflaggan faller för vinnarna Citius nr 8 , och vi går i mål är vår glädje lika stor som deras om inte större – Vi har tagit målflagg och har kommit ett litet steg närmare att kunna tävla ordentligt igen. Man har verkligen saknat det, även om depålivet är roligt med mycket trevligt folk.

Citius nr 8 vann före Team Power och Flying Fellows på tredje plats. I den framhjulsdrivna kuppen så vann CM Carparts före No limit racing på andra plats.

Det var många bilar som fick bryta både från ERCup och NSHC så det var ett tufft race på Mantorp. Jag hoppas att alla får ihop sina bilar så vi ses på Knutstorp i augusti, ni har ju hela sommaren på er...

För vår del så är det bara hem och försöka hitta problemet med vårt laddtryck så ses vi på Ring Knutstorp den 5 augusti för ERCup's fjärde deltävling.

Ha en trevlig sommar hälsar No limit racing
/ Peter Nilsson
nolimitracing.eu

Mer information

2017-07-02, Race 3, Mantorp, MK Scandia


Visad: 383 gånger - Uppdaterat: 2017-07-11 av Mikael Persson

Ur albumet

Prispall

















© Copyright 2005-2017, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se