ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



2
dagar kvar till
Race 6
den 24/9
Kinnekulle

ERCup News 2017-06-25

I händelsernas centrum…

Så har vi varit på turné igen, denna gången var det deltävling 2 på Falkenberg med SSK som arrangör.

Vi drog som vanligt från verkstan i Alvesta vid fyratiden dagen innan och var nog mer lugna och förväntansfulla än vi varit någon gång innan, bilen gick ju kanon på Sturup förutom att det gick åt lite däck och Falkenberg gick fruktansvärt bra förra året ända till motorfästet gick tvärt av när en kvart återstod……, förutom Algot som kände lite bad-feel.

Söndag morgon, varmt och skönt men lite molnigt, förarsammanträde vid 8.00, tidskval för radical som skulle köra ett entimmesrace med obligatoriskt förarbyte innan oss.

Kvalet värmer Anders upp bilen, Johan kör in sig för att Micke slutligen ska sätta en tid och bra startplacering.

Johan tyckte på sitt test att man fick dubbeltrampa på bromsen, vi hade snikat på bromsbelägg så dom var ganska slitna och någon gång innan vi haft detta problem hjälpte att sätta på nya belägg så så fick det bli då vi hade gott om tid. Därefter startar vi upp bilen för så gått det går köra in beläggen med bilen på pallbockar, då vill hon inte starta riktigt…..

Efter lite felsök visar sig spjällägesgivaren lagt av, letar i bussen men reserven ligger kvar hemma. För liten buss????

Ut på depågatan snacka in sig hos konkurrenterna som helt plötsligt var väldigt goa kolleger och kompisar. Citius säger sig ha en sådan liggandes – hemma i garaget – men dom bor som väl är i Falkenberg. Bakom ryggen står Lasse Olsson i gamla ”69:an” och säger utan minsta tvekan ”jag hittar och kör”! Sagt och gjort, Lasses skåpbil med 200 kusar plus ger sig iväg på massa genvägar och strax är vi i garaget, klockan går mot start då vi inte hade någon brådska innan. In och leta i ett helt okänt garage men ganska snabbt hittar vi den med Citius beskrivning. Full speed tillbaks och precis när vi kommer till banan går bilarna iväg, och Corsan också! Man har lyckats öppna givaren och hittat en lös tråd och lött ihop medan vi är iväg. En halv A4:a skriven och starten har precis gott, fattar ni att ERCup är något alldeles extra :-)

Micke startar sexa och är snart uppe på en tredje plats! Då efter bara en halvtimme ropar han på radion att han har punka vänster fram, vi gör klart men han kommer inte in, inte förrän efter ytterligare 4-5 varv, då linkar han in med något som visar sig vara en gången drivknut vänster fram. Det var länge sedan, vi byter men det tar en stund då vi inte byter hela drivaxeln utan bara den yttre knuten för att slippa tömma växellådan på olja. Micke byter om och undertecknad tar vid under tiden, bilen går underbart bra, fullständigt balanserad och med minnet av alla däcksbyten på Sturup hittar jag ett ganska bra tempo även om det är 3 sekunder över Mickes varvtider…

Mal på och det känns riktigt bra, glömde nämna att dashen var död när jag gick ut och med tiden vi tappat innan gick jag in efter ett varv så Anders fixade den. Tar in på Björnligan och dom hjälper till med en snäll omkörning och precis exakt då känner jag hur bilen dör minsta lilla jag släpper gasen, full gas går hon igen. Tusan, har vi soppatorsk och kört för länge då det inte blev tankning vid bytet. Missförstånd så jag kör ner i depån men där var ingen så bara att vända om och köra upp i tankdepån med go gas genom depån för att hon inte skulle dö….

Nope, hjälpte inte att tanka, in i depån och felsöka och visar sig att lödningen släppt i spjällägesgivaren där vi lagat. Ny lödning och bättre stöd av kabeln och ut igen, då öppnar sig högerdörren i chikanen, försöker vicka bilen men icke, nytt depåbesök och jag börjar få glada hälsningar från funktionärerna i depån som börjar tro att vi ser den vägen som en genväg.

Ut igen och nu var det väl tusan! Oppsss, där släppte något i framvagnen! Bilen skakar som bara den men det har den gjort när jag fått däcksrester på slitbanan ett par gånger innan, men denna gången drar hon rejält till vänster också. In i depån för koll så dom inte glömmer bort oss i depåinfarten…., hittar inget fel och ut igen och bilen går riktigt, mycket märkligt, men efter 5-6 varv smäller det till på utfarten till startrakan och bilen drar inte, rullar fram till depåutfarten och provar denna som infart för omväxling. Drivknut vänster fram, exakt samma scenarie som för Micke, först något obalansliknande sedan gick bilen ett antal varv innan den lägger av. Visar sig att fälg och däck är så varmt att pulverlacken på fälgen lyft!

Ny knut och vi är tvärsist långt från pallen vi trodde på vid nedresan.

Algot får göra racepremiär, han har aldrig kört på bana innan och racebilen har han bara kört några hundar meter när vi tvättat den efter tävling. Det är inte många bilar ute och han har kört mycket övningskörning och på isen så vi tvivlar inte på att han fixar det utan att ställa till det varken för oss eller andra. Han tar chansen och visar oss att han är lika snabb som vi andra medelnissar som kört i 13 år!

Bilen går klockrent och Anders tar vid, efter en halvtimme kommer han in, då är knut nr 3 på gång, vi konstaterar att vinterns uppdateringar inte fått full effekt, vi flyttade vevhusventkärlet till en bättre placering som enligt våra teorier nu hindrar luften för att nå vänster broms, vi gjorde en glasfiberadapter i vänstra lysets plats för luftintag till motorn och luftintag för bromskylning, den blev lite stor och ersattes av bara ett luftfilter och en plåt som styrde luften mot filtret och när tiden gick mot slutet så blev det aldrig någon kylning till vänsterbromsen, hjälpte inte att den blev jättebra på högersidan…..

På Sturup bromsar vi inte lika mycket och det är inte lika hög fart så där funkade det.

Med tio minuter kvar ger vi oss ut i sakta mak för att ta målpoäng om nu knuten håller, och det gjorde den.

Nu har vi lite att göra, redan 3 juli går nästa race på Mantorp och till dess ska vi byta knut och hjullager som nog inte mått så bra av värmen, vi ska dra luftslangar mot hjulnavet för kylning av bromsarna och hoppas att det var detta som var felet. Vi ska fästa upp elkablaget lite bättre så inte kopplingarna frestas och sedan sedvanlig genomgång av bilen.

Tack alla ni nära och kära och som besökte oss, det var nog tur ni var där en dag som denna!

M V H
/ ALT Racing

www.altracing.se

Mer information

2017-06-18, Race 2, Falkenberg, SSK


Visad: 381 gånger - Uppdaterat: 2017-06-27 av Mikael Persson

Ur albumet

Prispall

















© Copyright 2005-2017, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se