ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



50
dagar kvar till
Race 3
den 11/8
Karlskoga

ERCup News 2016-09-07

Om inte om hade varit…..

Årets femte deltävling i ERCup, våran fjärde, gick av stapeln på Kinnekulle i helgen som gick. Vi kände oss riktigt taggade då det funkade så bra på förra 3-timmars så vi har börjat prata väghållning och annat istället för driftsäkerhet.

Som vanligt blev det besiktning av bilen vid framkost och lite allmän översyn innan vi intog Johans middag, denna gången tillredd på Mobergs stora ”stekfat”.

Vi hade Mickes gamle racepolare Rikard Bengtsson med oss som gästförare och ersättare till undertecknad som stod över även detta racet tills den till slut konstaterade Borelian gett med sig.

Träningen gick bra och vi körde till oss en sjätteplats i kvalet, ännu mer taggade satte vi Rikard på första stinten. Starten gick bra och vi tog en plats direkt, andra varvet blir det gulflagg, Smällaren har voltat med sin Golf efter Kvarnen, chauffören var som väl var oskadad men bilen var inte vacker.

Grönflagg och fullfart igen, sedan händer det igen! Denna gång är det Citius med sin Toyota som slår runt, även här klarar sig chauffören men även denna bilen får stryk, däremot klarar sig buren och teamet rekvirerar reservdelar från Falkenberg för att komma ut på banan igen! Vi återkommer till detta.

Dags för byte, vi ligger nu tvåa och Håkan tar vid för andra stinten, en stint som bara rullar på utan några problem och vi tar in Håkan för byte, men det var värst vad sakta han kör i tankdepån!

Öhhh, nu hjälper ett gäng från ett annat team till att knuffa fram bilen till tankanläggningen. När Håkan kommer in så har bilen stannat och startar inte igen, efter tankning knuffar vi bort den till mekdepån och börjar leta, då ser vi att motorn hänger, bulten i höger motorfäste har gängat ur sig!

Under med domkraften och vi får i en bult och kan gå ut igen, tar dock inte lång stund förrän bilen kommer in igen – inget oljetryck!

Efter felsök så konstaterar vi att oljan pumpar runt, en oljetrycksgivare har pajat tidigare och inte kan det väl hänt igen? Vi skiftar med bränsletrycksgivaren där vi satt den som visade för lågt tryck innan och nu hade vi inget bränsletryck heller….. Även denna givare har gett upp.

Vi går ut igen och nu ligger vi tvärsist av dom som ännu kör, Anders byter om för att ta vid för fjärde stinten, då kommer Micke in i depån igen. Nu har han inget oljetryck alls och vi lyfter på huven, tro det om ni vill, men nu har skruven på vänster motorfäste gängat ur sig, motorn kommit ur läge så oljepumpsremmen gått av men eftersom vi körde med en oljetrycksgivare som visade för lågt tryck så märkte vi inte det.

Bilen knackade när vi kom in så med all säkerhet har ett antal lager gått, det får vi reda på när vi river på onsdag, men tyvärr är det nog så att vi blåst motorn och säsongen avslutad.

Hur 2 M12-bultar kan gänga ur sig med en knapp timmes mellanrum är helt otroligt, att oljetrycksgivaren lägger av tre kvart innan remmen går av är nästan lika otroligt.

När vi brutit och loppet går mot sitt slut blir det en ny gulflagg, Bohica har voltat med sin BMW! Även här mår chauffören som väl är bra. Under de 12 år vi kört serien har jag varit om 3 rullningar, och den siffran dubblerades på detta race! Man lider med de drabbade för det är inget litet jobb som väntar för att få bilarna i skick.

Loppet går mot sitt slut, då, med 12 minuter kvar på loppet kommer den andra bilen som voltade, Citius Toyota ut på banan, deras bur var intakt så tekniske domaren godkände bilen och nu hade ordonnansen från Falkenberg kommit fram med reservdelar som dom fått på plats! Till saken hör att dom hade en knapp serieledning och behövde målpoäng, snacka om kämpapoäng!

Efter att förbannat sig själv kommer jag aldrig ta ner bilen från liften innan jag efterdragit 2 st M12-bultar, en i vänster motorfäste och en i höger motorfäste, därefter kolla så det inte finns några sprickbildningar i det tredje och sista bakre motorfästet som brast på Falkenberg med en kvart kvar på racet.

Nu lever vi på en alldeles förträffligt solig och framgångsrik förmiddag på Kullen och slickar såren efter en precis lika bedrövlig eftermiddag, på onsdag kväll ser vi hur mycket som tagit skada och om vi kan komma till start på finalen i Karlskoga.

Tack alla racevänner för en go dag på Kullen, kan bara konstatera att vi hade det inte värst.

M V H
Team ALT Racing
gm Peter Kjellsson

 

Mer information

2016-09-04, Deltävling 5, Kinnekulle, SSK


Visad: 904 gånger - Uppdaterat: 2016-09-07 av Mikael Persson

Ur albumet

Avvåkning
Foto: Micke Olsson
MickeOlsson.net

















© Copyright 2005-2018, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se