ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



50
dagar kvar till
Race 3
den 11/8
Karlskoga

ERCup News 2016-06-23

Konservöppnare under bilen...!

(ERCup Falkenberg) Tiden går fort när man har roligt, redan dags för tredje deltävlingen, den första gick upp i rök och den andra var som bekant bokstavligen nära att också göra det men nu tar vi revansch!

Det var mest lite finlir efter Sturup förutom att vi fick sanera från 2 pulversläckare och laga lite plast efter ett par motkörningar. Laddade till max då vi var väldigt nöjda med bilen gav vi oss iväg på lördagseftermiddagen efter att halva teamet först varit på rally. Kvällen förlöpte traditionsenligt och efter att alla skarvat ihop en så bra historia som möjligt så kröp vi till kojs för att laddade vakna upp ur nattens törnrosasömn. Som vanligt tyckte halva teamet det varit kallt och startade dieselvärmaren medan andra hälften strax innan varit på väg öppna takluckan för att det var så varmt...

Träning/kval gick bra och vi startar 4:a! Bilen går sjukt bra, fullständigt neutral på banan och motor och låda lirar ihop så Håkan Hellström kan lägga ner sina konserter. För er som tyckte vi körde lite märkligt första delen av kvalet så berodde det på att vi körde in skivor och belägg. SSK som var arrangör hade lagt in ett 45 minuters Radicalrace innan vårt som alltid är skoj, starten gick därför inte förrän 11.15, undertecknad ska starta och jag har sällan känt mig så lugn efter att kört bilen på träningen.

Starten går och med kalla däck låser jag naturligtvis upp innan första kurvan och växlar dessutom ner med påföljd att det låser sig totalt……., släpper upp bromsen och rycker i kryckan igen och hjulen börjar snurra, ännu mer han det snurra i skallen, puusst. Släpper förbi några bilar men sedan stabiliserar det sig och jag hamnar bakom To fast och vi ligger länge och jagar och till slut lyckas jag komma förbi efter startrakan och går före genom chikanen, bilen drar dock dåligt och mitt i upptäcker jag att jag missat en nedväxling i all iver och försöker ta chikanen på fyran, vipps har To fast kommit upp på insidan och tar tillbaks sin placering. Några varv senare lyckas jag dock hålla mig lugn växlar ner även till 3:an och lyckas skapa en liten lucka. Vi har under tiden varvat en del bilar och även blivit varvade och nu ser jag Bohica i backspegeln, det lustiga är att funktionärerna missar att ge dom blåflagg som alla som blir varvade får! Tar några varv sedan kommer han på insidan efter chikanen så jag får hålla ut innan jag går in, PANG! Det gick inte gå in! Där låg To fast bakom Bohica vilket jag fullständigt missat och styr rakt in i sidan på den röda Asconan, får ett bredkas och enligt vittnen även en baklängesfärd, lyckas dock räta upp bilen på något sätt och jagar snart To fast igen, fast med en väldigt stirrig framvagn som fått en alldeles unik hjulinställning. Efter att kommit ifatt på nytt lyckas jag slutligen köra om igen och min stint lider mot sitt slut och Håkan tar vid. När jag kommer in får jag reda på varför Bohica inte fick blåflagg, dom hade inte hängt med från starten och kom ikapp efter en halvtimme, jag var fullständigt övertygad att dom skulle varva mig som dom brukar göra! Det råder nya förutsättningar att vänja sig vid i Cock pit på Corsan!

Håkans stint rullar på bra, dock svänger CM in i sidan på honom vid en omkörning så dom snurrar.

Anders tar vid och hinner inte många varv förrän det börjar bli uppstirrat i depån, Anders har tydligen fått en svartflagg men inte stannat innan 3 varv, vi får beskedet i depån och meddelar Anders som inte fattar någonting och inte sett svarta flaggan heller, funktionärerna vet bara att vi ska ha en stop and go för ojust körning, det blir 3 min i depån och vi tappar rejält i resultatlistan, sedan får vi reda på vi fick stop and go för att vi vände CM, som i sin tur svängde in i sidan på oss som man klart och tydligt på förarmötet sa att en centimeter räcker för att ifattkörda bilen ska ge plats... Som skribent av denna rapport tar jag på mig denna svartflagga efter att jag klarade mig utan straff när jag missade To fast och körde i sidan på dom - rättvisa skipad åt alla håll och allt jämnar ut sig till slut! Anders får jobba igång igen och ropar på radion att han kan inte köra snabbare hur han än gör, ligger ett par sekunder över och vi tycker det är lite märkligt även i depån. Dock kommer svaret när Anders ska byta av, han kör på corden på vänster framhjul! 2 nya framhjul och Micke kan gå ut och kapa tider med en återställd bil utan dramatik och vi kan byta till Johan för sista stint till viss del under saftey car.

Med en dryg halvtimme kvar ligger vi åtta med chans på sexa då det bara skiljer något varv 2 bilar framåt samma varv som Lestrup och därmed första plats i framhjulsdrivet, Johan kör ca sekunden snabbare och det är 35 min kvar – det ska gå! Dock kör sexan nu snabbare så max en position kan vi ta, i Lestrups depå jagar man sin chaufför förtvivlat, vi vågar inte jaga på Johan för det känns som han kör på gränsen. Spänningen är på topp och vi räknar förtvivlat! Då blir det gul flagg och alla måste köra lika fort och då kan vi ju inte ta in något! Nu gör det inte så mycket för det visar sig att en orange Corsa står på ängen innan start och mål, Johan meddelar att det small om tusan under bilen och att han tappade drivningen. När vi får in bilen kommer svaret, vänster drivaxel sitter på bakaxeln vid vänster bakhjul! Hade vi klarat den i mål på det viset hade vi förmodligen blivit diskade för fyrhjulsdrift... Vi konstaterar att bakre motorfästet gett upp med påföljd att motorn trillade ner och drivknuten flög ur, svingade runt och rev upp ett 2 dm 2 cm brett hål i golvet bakom pedalstället och rev sönder det mesta under bilen innan det slutligen kilade fast sig på ett otroligt sätt i bakre hjulhuset av alla ställen! 17 minuter kvar när det smällde och vi kastade in handduken för denna tävlingen!

Nya tag och nya insatser till nästa tävling 31 Juli, då en 3–timmars på Kinnekulle och till dess har vi ett förstärkt motorfäste och ny hjulinställning samt återigen nyplastad kaross, denna gång höger sida…

Som vanligt ett tack till våra tillresta supportar och mekhjälp, funktionärer och medtävlare för en trevlig om än lite snöplig helg!

Ha en go sommar alla!

/ Peter Kjellsson
ALT Racing
altracing.se


Mer information

2016-06-19, Deltävling 3, Falkenberg, SSK


Visad: 1205 gånger - Uppdaterat: 2016-06-23 av Mikael Persson

Ur albumet

Depån
Foto: Fredrik Lövgren

















© Copyright 2005-2018, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se